HELSEGRYDE

Sådan som temperaturerne insisterer på gradvist at falde, så bliver mit behov for simremad med saft og kraft større. Jeg har engang fundet denne opskrift et sted, som jeg på ingen måde længere kan huske, hvor er, og har lavet lidt om i den, så den passer til mine egne smagsløg. Den er krydret, stærk, varm, blød og lækker – og så er den bare sprængfyldt med en masse gode sager. Den er vegansk og relativt nem at lave. Der er en del, der skal snittes og hakkes, men den passer lidt sig selv, og så laver jeg gerne en stor(!) portion og fryser resterne ned, så man har lidt godter at tø op på de kolde vinteraftener.

Denne portion egner sig nok cirka til 4 personer:

  • 1 spsk kokosolie(eller olivenolie)
  • 1 zittauerløg, hakket
  • 2 fed hvidløg, hakket
  • 2 spsk frisk ingefær, hakket
  • 1/2 tsk tørret chili/tørrede chiliflager
  • 1 tsk cayennepeber
  • 1 tsk kanel
  • 1/2 tsk fennikelfrø
  • 1 broccoli, skåret i store stykker
  • 2 store gulerødder, skåret i store stykker
  • 1 squash (i store stykker)
  • 2 ds hakkede/flåedetomater
  • 1 dl røde linser
  • 1 dåse røde kidneybønner(eller kikærter)
  • Evt. friske krydderurter, såsom timian eller koriander

Varm olie i en gryde, og svits løg, hvidløg, ingefær og alle krydderierne. Tilsæt grøntsagerne, og lad det stege i ca. 5 minutter. Tilsæt flåede tomater, linser og evt. friske krydderurter. Lad det koge i mindst 45 minutter. Tilsæt som det sidste bønner og lad det simre i yderligere 5 minutter.Kan spises alene, som den er, eller med tilbehør såsom ris, quinoa eller boghvede.

2 thoughts on “HELSEGRYDE

  1. Hej Beneticte
    Jeg er stor fan af bloggen – og finder masser af inspiration her, også pga, allergi.
    Denne helsegryde er planlagt til i aften – men nu får jeg gæster, så jeg tænkte om du evt. har forslag til en slags kød, man kan sætte til (som ikke er lam) ?

    Mange hilsner

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

