DRØMMEBOLLER MED KANEL

Her dufter fantastisk af kanel i mit lille køkken. Der ligger nemlig en bunke drømmeboller med kanel og så sørger for at sprede duften af mit absolutte yndlingskrydderi. Disse lækkerier er nogle af de dejligste af sin gluten-, laktose-, gær- og sukkerfri slags. Det er nogle kompakte basser uden det mindste lufthul – men de er lige, som de skal være. Og de er absolut bedst lune eller ristede! Så kommer den kanel rigtig til sin ret…

Opskriften kommer fra Birgitte Nymanns Flad mave for altid, hvis opskrifter jeg meget ofte bruger:

150 g hørfrø
Enten 75 g solsikkekerner og 75 g græskarkerner eller 150 g af én af dem
100 g kokosmel
75 g mandler
75 g cashewnødder(kan erstattes med en anden slags nød)
5 æg
5 spsk kokos- eller olivenolie
1 spsk kanel

Blend alle kerner grundigt med kokosmelet. Tilsæt æggene ét ad gangen, og blend det hele grundt, indtil massen er samlet og luftig. Tilsæt olie 1 spsk ad gangen, og rør det hele grundigt.

Form boller med en ske på en bageplade. Lav dem ikke alt for tykke, hellere flade og lidt brede. Bag dem i 45-55 min. ved 160℃ – hold gerne lidt øje med dem.

Server dem gerne mens de stadig er lune – min favorit er altså med lidt økologisk smør på… Eller min sundhedsnutella, men den kommer der opskrift på senere!

De er gode at fryse ned(de bliver lidt hurtigt tørre), og de tør hurtigt op igen. Giv dem gerne en lille tur på brødristeren.

8 thoughts on “DRØMMEBOLLER MED KANEL

    • Tusind tak, Nanna! Det er jeg glad for, at du synes! Du er mere end velkommen til at følge med herinde.
      Hilsen Benedikte

    • Hmm – det kan jeg faktisk ikke huske præcist! Det er jo lidt med, hvilken størrelse man også vælger at lave dem.. Måske en 15 stykker 🙂

  1. Hej Benedikte,
    Rigtig skøn blog! Fortsæt endelig med at dele ud af lækkerier.
    Jeg lavede denne opskrift her til morgen, og da jeg puttede æggene i ét efter ét, satte massen sig fast i blenderen og blev ikke samlet og luftig. Har du også oplevet det? Og har du nogle råd til, hvordan jeg får den rigtige konsistens?

    • Hej Ida-Marie,

      Tusind tak for de pæne ord! Hm, nej, det har jeg vist ikke oplevet? Men… Jeg bruger også en foodprocessor og har ikke prøvet med blender, så jeg ved ikke, om det måske er der, forklaringen ligger? 😦

  2. Tak for svaret! Jeg prøver med en foodprocessor næste gang 😉
    Jeg har også en forespørgsel om en opskrift på en slags dadelkugler, hvis du bærer inde med sådan én, må du gerne blogge den.

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

