EN THAILANDSK ISMAND

Jeg mødte under turen til Koh Samet en mand, der nærmest må betegnes som en lille hverdagens engel, der laver himmelsk is. Jeg fik aldrig hans navn at vide, og hans engelske var ikke sådan vildt fantastisk, men jeg fik dog spurgt ham om forskellige ting. Vi så ham en af de første dage, hvor vi var inde i den lille by Sae Kaew og var på vej ned og spise frokost, og hans is så virkelig indbydende ud, så vi sagde, at det måtte blive på vejen tilbage. Men så var han væk! Og de næste mange dage, hvor vi var derinde, var han der ikke. Så jeg blev  jo helt bange for, at jeg aldrig ville se ham mere. Men så en dag, så viste han sig pludselig på samme sted, som vi havde set ham før. Og denne gang var vi også på vej ned for at spise frokost – men denne gang lod jeg mig ikke snyde og måtte gribe chancen med det samme.

Han er sådan et af den slags mennesker, der smiler over hele fem-øren og bare virker så rar og indbydende. Og så trodser man altså gerne sin begrænsning inden for mælkeprodukter. Jeg gør i hvert fald. Han lavede nemlig den  lækreste kokosis samt en anden is, som jeg dog ikke fik helt fat i, hvad var med, men det smagte enormt lækkert. Måske en slags bærsmag. Sådan sad han der med sin istønde og sin kurv med diverse sager på en offentlig træbænk ved middagstid.

Selve isen var lavet meget på kokosmælk med små stykker af noget, som jeg er ret sikker på var papaya og guava.

Selve isen kunne man få i noget, der minder om vafler, i bægre – eller i brød! Jeg har aldrig set sandwich-is på den måde. Jeg fik så mellem iskuglerne “sweet sticky rice”, som bruges meget i Thailand – f.eks. som dessert , hvor man får frisk mango til og så risene varme.  Ovenpå kom der en form for majskorn, der også smagte sødt i det.

Den rare, thailandske ismand fortalte mig, at han selv laver isen, og så sætter han sig forskellige steder i den lille by Sae Kaew og sælger sin is. Det forklarer jo så, hvorfor han var “væk” i flere dage – han sad simpelthen andre steder, som vi så ikke lige kom. Denne dag sad han ved torvet/taxiholdepladsen, men anden dag fangede jeg ham siddende ved stranden. Jeg håber på at se ham igen – og spise hans is-, når jeg engang kommer til Koh Samet igen.

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

