HONNINGRISTET MÜESLI

En lækker, knasende, gylden og smagsfuld müesli, som er nem og kræver få ingredienser. Jeg har valgt at lave en uden tørret frugt, som man blot selv kan tilføje, hvis man har de lyster. Og så kan man selvfølgelig variere alt det man lyster i forhold til de “tørre” ingredienser. Og nå ja – spørgsmål: Müesli eller mysli? Jeg skriver “müesli”, fordi det ser sejt ud. Men det er den uoficielle, men meget almindelige stavemåde for “mysli”.

I denne meget simple version har jeg valgt at bruge(cirkamål):

2 spsk honning
100 g grovvalsede havregryn
50 g solsikkekerner
50 hørfrø 

Smelt honningen på en pande af god, stor størrelse, så der er god stor overflade til at riste müeslien. Tilsæt havregryn, solsikkekerner og hørfrø, og miks og rist det hele godt på panden, til det har nået en gylden farve. Læg det derefter til køl på bagepapir – jeg brugte en bageplade med bagepapir på. Når det er koldt og tørt, så bryd de store stykker, sådan så du får en “løs” müesli. Sådan kan jeg i hvert fald bedst lide det. Opbevares lufttæt, og nydes f.eks. på en form for yoghurt eller sammen med ekstra havregryn med mælk på. Det bedste for mig er soyayoghurt med honningristet müesli, valnødder og bær. Mmm.

Da jeg boede hjemme, og min mor lavede denne müesli, som får hele køkkenet til at dufte, så den så lækker og gylden og indbydende ud, at jeg altid lige småspiste de varme stykker, selvom de jo skulle køle af og hvad ved jeg. Men jeg gør det altså stadig, når jeg selv laver det…

3 thoughts on “HONNINGRISTET MÜESLI

  1. Pingback: EN ALTERNATIV KOLDSKÅL OG 1000 LIKES | SUND MUMS

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

