RAW BROWNIE

Det var en åbenbaring at blive så venligt henledt til bloggen My New Roots med særligt henblik på opskriften på raw brownie. Det er nemlig noget af det mest fantastiske, jeg har smagt på kageform – som absolut ikke indeholder noget af det usunde eller nogle af de fødevarer eller ingredienser, som jeg helst ikke vil have. Og nej – jeg har faktisk ikke gjort andet end at følge opskriften, så ingen credit til mig for at have fundet på en magisk kage. Men hermed videreformidler jeg den til alle jer, der læser med her:

Det er en meget simpel opskrift, der ikke kræver så mange ingredienser, og som jo heller ikke kræver bagning, da det jo netop er “rå” brownie.

4 dl valnødder(hvis man vil være helt “raw”, så køber man raw valnødder)
5 dl dadler(udstenede)
2 dl raw cacao
1/4 tsk (hav)salt
2 dl mandler, groft hakket (her gælder det samme som ved valnødderne)

Blend valnødder til groft mel. Tilsæt cacao og havsalt – blend igen. Tilsæt dadler lidt ad gangen og blend mellem hver gang. Det skal gerne blive til en “dej”, der klistrer, hvis du trykker den sammen. Herfra kan du enten blende dejen med hakkede mandler tilsat, eller du kan trykke dem ned i dejen, når den er blevet mast flad. Selve massen trykkes fladt ud i en kageform eller lignende – her kan du eventuelt sprede de groft hakkede mandler ud og trykke dem ned i massen. Placer den køleskab eller fryser indtil servering. Skær den ud i mindre stykker, mens den er kold – og nyd så! Opbevares bedst i lufttæt beholder i køleskabet efter udskæring.

Og nu tænker man jo – jaja, sådan noget raw cacao er jo noget dyrt noget. Kan man ikke bare bruge almindelig kakao? Det kan man vel måske godt – jeg har ikke forsøgt mig med det. Men jeg tror, at der er flere, der vil give mig ret i, at raw cacao smager og dufter helt specielt godt og mere af “chokolade” end den bitre kakao, man normalt kender. Og her snakker vi altså om det i ren form. Der vinder raw cacao’en en plads i mit hjerte med dens lækre smag. Og så er der så meget snak om, hvorvidt det på nogen måde er bedre med raw cacao på grund af en anden slags forarbejdning og indholdsstoffer og alt sådan noget. Men jeg er helt nede med det, fordi det beriger mine smagsløg.

6 thoughts on “RAW BROWNIE

  1. Pingback: FØDSELSDAGSKAGE NR. 3: RAW CASHEW-HINDBÆRKAGE « SUND MUMS

  2. Pingback: PÅSKE-RAW BROWNIE MED JULEKRYDDERIER « SUND MUMS

  3. Er det sådan en, der er god at lave dagen før eller bliver smagen bedst “på dagen”? 🙂

    • Hmmm…….. Den er lige god på dagen og dagen derefter 😉 hvis der kommes krydderier i(se evt. den opskrift, hvor je har puttet julekrydderier i – den hedder vist påske-raw brownie), så har den godt af at “trække” lidt 🙂

  4. Er der et bestemt sted, hvor du køber ingredienserne? Det ser super lækkert ud! 🙂

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

