BAGT AUBERGINE

Sådan en stor, lækker og flot aubergine… Den har jeg ikke altid været lige begejstret for. Ikke fordi jeg ikke kan lide den. Men fordi jeg ikke altid kan overskue, hvad jeg skal gøre ved den. Kender I det med nogle fødevarer? Så jeg tog mig sammen og gav mig den udfordring, at gøre noget fornuftigt ved sådan en aubergine. Jeg valgte at lave bagt aubergine, hvor fyldet blev et aubergine-tomat-tofu fyld med masser af smag.

Opskrift med 4 halve aubergine:

  • 2 aubergine, skåret i halve
  • 4 stor tomater eller en stor håndfuld små, hakket i mindre stykker
  • 1 løg, hakket
  • 2 fed hvidløg, finthaket
  • Salt og peber
  • 1 tsk timian
  • 1 tsk paprika
  • 1 rød chili, finthakket
  • 1 pakke tofu, let tørret og smuldret
  • 1 dåse tomatpasta/-puré

De halve aubergine bages i ovnen ved 180 grader i ca. 25 min. på en bageplade med lidt vand og olie, så de kan blive bløde. Derefter udhules de, og aubergine-kødet skæres i små tern. Svits hvidløg, løg, chili, salt, peber, timian og paprika af i en gryde. Tilsæt aubergine, tomat, tofu og tomatpasta og lad det hele simre i omegnen af 10 minutter. Fyld de halve auberginer, drys dem evt, med lidt pinjekerner og bag i ovnen ved 200 grader i ca. 25-30 min. Og nyd så aubergine!

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

