ÆBLECHIPS MED KANEL

Jeg har egentlig længe haft lyst til at lave sådan nogle æblechips, som man kan købe i supermarkeder. Jeg har nemlig aldrig haft købt nogle – nok egentlig fordi jeg har tænkt, at dem må man da kunne lave billigt selv. Nu har jeg i hvert fald prøvet. Og med et vildt godt udfald. De skal have lang tid i ovnen.. men de er ventetiden værd! De ser sådan her ud inden bagningen – plain æbler i skiver med kanel på..

Skær et par æbler i tynde skiver. Placer skiverne fordelt ud på bagepapir på bageplader – to æbler passede med næsten to bageplader. Drys fint med kanel. Bag i ovnen ved 80℃ i ca. 3 timer. Lad dem køle helt ned og opbevar lufttæt. Skal de være mere bløde i det, kan du give dem mindre tid – skal de være mere sprøde i det, kan du give dem mere tid. Det vil jeg nok prøve næste gang. Men hold temperaturen fra omkring de 75-80℃ og op til max. 100℃. Og så bliver de til nogle lækre og velsmagende skønheder. En sund snack fri for det hvide sukker og med masser af lækker kanelsmag.

Jeg var virkelig ikke god til at skære de skiver der særlig fint og lige. Det var vist her, jeg fandt ud af, hvad man kan bruge et mandolinjern til – måske jeg burde ønske mig sådan et? Jeg vil nok i hvert fald give rådet om at bruge sådan et videre. Eller også bare være vildt sej til skære flotte og lige tynde skiver af æbler.

3 thoughts on “ÆBLECHIPS MED KANEL

  1. Med en småkageform kan man lave fine figurer ud af æbleskiverne. Det giver sådan lidt ekstra 🙂

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

