FØDSELSDAGSKAGE NR. 3: RAW CASHEW-HINDBÆRKAGE

Den sidste i rækken af fødselsdagskager(for kager er vi altså vilde med, og fødselsdag er den bedste andledning til kagebagning) er også den, jeg er mest stolt af. Den eneste slags raw kage, som jeg har prøvet at lave før, er raw brownies, men denne gang er det faktisk nærmest en alternativ lagkage, hvis opskrift også er hentet fra den dygtige Sarah fra My New Roots. Jeg er egentlig ikke den store fan af almindelige lagkager. Men der er også to faktorer, der spiller ind; Jeg tåler ikke så godt de primære ingredienser i lagkager(lagkagebunde, creme, flødeskum…); og jeg kan virkelig ikke lide flødeskum. Det er virkelig på top-listen over ting, jeg ikke bryder mig om, hvor der ellers ikke er så mange ting. Men her er der altså blevet kreeret en alternativ lagkage, som ikke indeholder nogle af ting, jeg ikke spiser, og så smager helt fantastisk og er relativt nem at lave. Der skal bare kværnes en masse i foodprocessoren. MEN – jeg vil lige tilføje, at man nok ikke kan kalde min for 100 % raw. Jeg har simpelthen ikke lige det økonomiske overskud til kun at gå efter raw mandler, raw cashewnødder, raw kokosolie, raw honning, etc. Men jeg er nu ikke i tvivl om, at det på ingen forringer kagens smag og udseende.

Min springform er 24 cm i diameter. Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl, at der i den originale opskrift er brugt en mindre springform, for jeg kunne ikke få mængden af bundens “dej” til at række ud over hele springformens bund. Så jeg lavede faktisk halvanden portion af bunden. Hvis du også er med på den større størrelse springform, så kan du blot gør det samme som mig, og gange mængden med 1/2. Og husk lige – cashewnødderne skal ligge i blød i mindst 5 timer(se længere nede i opskriften), så husk lige at tænke på det, inden du starter på kagen.
Bund:
90 g mandler(alternativt kan du bruge pekannødder eller valnødder)
90 g dadler(i originalopskriften er der brugt Medjool-dadler… Men her vælger jeg altså også at spare en smule og bruge “almindelige”)
1/4 tsk havsalt

Kværn mandler, dadler og salt i en foodprocessor, til det er så groft eller fint, som du vil have det. Det skal i hvert fald være så hakket, at klistrer sammen, hvis du trykker lidt af massen sammen. Spred ud over bunden af en springform, som du har foret med enten bagepapir eller husholdningsfilm.
Mellemlag:
1,5 cups cashewnødder, der har ligget i blød i vand i mindst 5 timer – gerne natten over
Saft fra 2 citroner
Frøene fra 1 vanillestang(jeg brugte Bourbon-vanille)
5 spsk honning(flydende eller fast) – evt. agave sirup, hvis du har lyst
5 spsk kokosolie

Smelt honning og kokosolie i en lille gryde/kasserole ved lav varme, til det er flydende. Rør rundt i det eller pisk for at få det helt samlet. I en foodprocessor(her skal du bruge noget kraftigt for at kunne kværne cashewnødderne helt til en creme. Alternativt kan en kraftig blender også bruges) køres alle ingredienserne på høj kraft, indtil du opnår en blød og cremet masse. Fyld ca. 2/3(cirka – det gør ikke noget, hvis det kun er halvdelen) af massen oven på mandel-daddelbunden i springformen og smør godt ud.
Sidste lag:

Ca. 150 g hindbær(bruger du frosne, skal de tøs helt op inden brug)

Tilføj hindbærrene til “resterne” af mellemlaget og kør endnu en gang i foodprocessoren, til du opnår den der lækre bløde og cremede masse, hvor hindbærrene er blevet helt kværnede. Hæld massen som det sidste lag på kagen og smør godt ud. Stil kagen i fryseren, indtil den er blevet fast(jeg lod den stå natten over).
Når den skal serveres, tages den ud af fryseren cirka en halv time før tid. Så er den stadig kold og hindbærcremen virker nærmest lidt sorbet-agtig, men den er ikke “stenhård”. Brug ved servering en skarp kniv, du lige har ladet løbe under varmt vand et øjeblik. Server eventuelt med friske hindbær.
Opbevar eventuelle rester i fryseren. Hvis der da er nogle rester.
10 thoughts on “FØDSELSDAGSKAGE NR. 3: RAW CASHEW-HINDBÆRKAGE

  1. Er det rigtigt forstået at den serveres næsten direkte fra fryseren og det derfor er en slags islagkage?

    • Jeg havde vist liiiiige glemt at tilføje, at den skal tages ud af fryseren cirka en halv time før servering(ups!) – så det er nu tilføjet. Men ja, når man serverer den, så er den faktisk kold i det, og man får lidt en sorbet-følelse fra det der hindbærlag 🙂

    • Ja, det er det! Siden, som jeg linker til, hvor opskriften er taget fra, har nemlig også samme måleenhed – og jeg har nemlig et målebæger med enheden 😉 men det svarer til ca. 3,5 dl.

    • Tak for din kommentar! Hmm, jeg vil nok vove at påstå, at det bidraget med en del til smag og konsistens til, at det helst ikke skal udskiftes. Men du kan altid prøve jo, vil meget gerne høre, hvis det kan lade sig gøre! 🙂
      Hilsen Benedikte

  2. Hej!
    Kan man servere kagen uden den har været i fryseren? Den ser virkelig, virkelig lækker ud. Hvordan smager den? Surt/sødt/sprødt etc… 😉

    • Hmmmm.. Den smager godt 😉 altså både lidt syrligt, sødt og cremet og smag fra nødder også. Jeg vil nok anbefale fryser, eller i hvert fald køleskab 🙂

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

