GLUTENFRI PIZZA + OPSKRIFT PÅ VERDENS BEDSTE TOMATSAUCE

En opskrift, som jeg sætter fantastisk stor pris på, og som jeg ikke vil leve uden. Og slet ikke den tilhørende tomatsauce. Den bliver også lavet sådan cirka en gang om ugen, da vi har indført traditionen “pizza-søndag”. Og vi har altså valgt ikke at have ost på. Og fyldet kan også variere en hel del, hvis man vil – men man har sine favoritter. Tomatsaucen skal stå og trække mindst en halv time, men absolut helst mere. Jo længere, jo bedre – jo mere smag. Og smager er virkelig fantastisk. Jeg synes, at det er verdens bedste. Så er det emne uddebateret, ik’?… Det er jo også min mors opskrift, så selvfølgelig er det den bedste. Og vi laver altid to bradepander, faktisk, men denne opskrifts mængde(både tomatsauce og dej) er til én bradepande.

Verdens bedste tomatsauce:

1 løg
1 fed hvidløg
1 dåse konc. tomatpuré (eller 2 små)
1 dl olivenolie
1-2 tsk rørsukker
1 tsk salt
Lidt friskkværnet peber
1 tsk tørret oregano

Hak løg og hvidløg i løghakker til en tyk grød – hvis du ikke har sådan én, så hak det grundigt ved håndkraft. Bland det sammen med de øvrige ingredienser i en skål. Blandingen må ikke virke ”tør” – evt. kan mere olivenolie tilsættes. Dæk skålen til og lad blandingen ”trække” inden brug – min mor siger mindst en halv time, men helst længere.

Dej:

  • 25 g gær
  • 2 tsk honning
  • 3 dl lunkent vand
  • 1 spsk olivenolie
  • 1 spsk hav- eller stensalt
  • 125 g fuldkornsrismel
  • 125 g boghvedemel
  • 2 spsk HUSK

Opløs gær og honning i vandet. Lad det stå i 5-10 min, så gæren vågner. Tilsæt salt og olivenolie. Bland rismel, boghvedemel og HUSK. Rør halvdelen af melet i væden og bland grundigt. Tilsæt resten af melet lidt efter lidt, mens det blandes grundigt. Normalt er dejen for klistret for os til at ælte, så vi bruger sådan en fancy farsrører, som er virkelig god til at “ælte” dejen nærmest. Hvis dejen føles for klistret, så tilsæt f.eks. Jytte-mel, kikærtemel, quionamel eller majsmel(eller rismel eller boghvedemel). Lad dejen hæve i 30 min. under et fugtigt klæde.

Da dejmængden passer til en hel bradepande, så plejer vi at lægge dejen på et stykke bagepapir i bradepandestørrelse. Hvis du har lyst til at lave mindre størrelser og flere pizzaer eller lignende, så gør du bare det. Dejen rulles ud mellem to stykker bagepapir. Smør tomatsaucen ud og fyld på med den slags topping, du ønsker. Og man har jo sine favoritter. Vi plejer at bruge:

  • Tun(på dåse, ja) med hakkede jalapenos
  • Peberfrugt, der er blevet stegt i ole, med hakkede jalapenos på
  • Kylling
  • Spegepølse eller lignende for pepperoni-effekt
  • Rester: Vi havde rester fra mexicansk mad fra aftenen før, så vi brugte noget kylling og “kødsovs”, der var stegt i en mexicansk krydderiblanding

Pizzaen bages på en forvarmet bageplade ved 225℃(varmluft) i ca. 25 min.(nok omkring 250℃ ved top- og bundvarme). Et godt tip er, at hvis du laver to bradepander, så byt dem rundt i ovnen efter ca. halvdelen af bagetiden er gået.

3 thoughts on “GLUTENFRI PIZZA + OPSKRIFT PÅ VERDENS BEDSTE TOMATSAUCE

  1. Pingback: GLUTENFRI PIZZA PÅ DIÆT « SUND MUMS

  2. Der står ikke hvor meget olivenolie vi skal bruge i dejen 🙂 Jeg står lige og afprøver bunden, så må gætte mig frem.. Måske kan du skrive det med i opskriften? Mange hilsner Christina Wolfhagen

    • Hej! Åh, det er jeg ked af, at jeg har glemt! Men det er 1 spsk 🙂 håber du fandt ud af det. Jeg skriver det ind med det samme.
      God dag – Benedikte.

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

