KYLLING OG BROCCOLI I PEANUTBUTTER

Jeg er en af dem, der er ret tosset med peanutbutter. Og jeg er sådan set ligeglad, om det er ‘creamy’ eller ‘crunchy’. Bare jeg kan få lov at spise det – og helst en af god kvalitet, ikke med noget sukker i. Det er en ting, som jeg gerne må spise i forhold til min diæt, og det gør jeg sandelig også. Det er virkelig godt som pålæg på fibernøddebrød. Men her i denne opskrift bliver det i stedet til en del af en ret, hvor det fungerer som saucen. Kylling og smagen af peanutbutter passer fantastisk godt sammen, og broccoli får lige et ekstra godt twist også. Meget stor sundhedsværdi her. Opskriften kommer fra Oscar Umahro Cadogans Køkkenrevolution På Høje Hæle, men er her blevet modificeret en smule, da jeg måtte fjerne kaffir limeblade, fishsauce og sort peber. I stedet har den fået lidt ekstra salt, og så et æble i mindre stykker til at give lidt syrlighed og sødme, som koger med, men som jeg fjerner fra saucen igen inden servering.

600 g kyllingebryst uden skind, skåret i grove lunser
2-3 rødløg, skåret i skiver
1 fed hvidløg, finthakket
5 g ingefær, finthakket
2-3 spsk kokosolie
1 tsk. gurkemeje
Hav- eller stensalt
1 dl peanutbutter
3 dl kogende vand
1 hoved broccoli, stokken skåret i tynde skiver og toppen delt i små buketter
1 æble, skåret i mindre stykker(hvis man som mig ikke bruger kaffir limeblade)
(2 kaffir limeblade, friskkværnet pebe og 5-6 dråber fishsauce hører yderligere med i den originale opskrift)

 Steg kylling, løg, hvidløg og ingefær i kokosolie sammen med gurkemeje(og kaffirlimeblade og peber) ved medium varme i 10-12 min. Kyllingen skal være brun, og løgene skal være bløde og søde, men ikke brunede.

Opløs peanutbutter i vandet, og hæld det i gryden. Lad kyllingen og grøntsagerne simre med oeanutbuttersaucen i 20-30 min., til kyllingen er faldet fra hinanden. Tilføj lidt vand, så det ikke brænder på, og så saucen ikke bliver for tyk.

Damp broccoli med i ca. 3 min., til den er mør, men stadig har lidt sprødhed i sig. Serveres gerne for sig selv eller med ris eller lignende. Jeg har her kogt rød quinoa til.

2 thoughts on “KYLLING OG BROCCOLI I PEANUTBUTTER

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

