HINDBÆRGRØD MED HAVRE OG HIRSE

Inspireret af Ditte fra The Food Club, lavede jeg i går morges hurtigt en gang grød med hindbær, havre og hirse med en fin lyserød farve til følge. Jeg fulgte blot hendes opskrift, men med mit behov for at proppe krydderier i alt, hvad jeg er i nærheden af, så tilføjede jeg også lidt kanel, kardemomme og vanille.

Så med udgangspunkt i opskriften her, lavede jeg grød som følgende til 2 personer:

  • 1 dl hirseflager
  • 1 dl havregryn (jeg brugte grovvalsede og også glutenfri pga. diæt)
  • 2 spsk. hindbær(jeg valgte at bruge frosne)
  • 4,5-5 dl vand
  • Lidt kanel, kardemomme og vanille
  • Salt
  • Friske jordbær, skåret i tern + blåbær
  • Cashew- og valnødder, hakkede

Anbring havre, hirse, hindbær samt kanel, kardemomme og vanille i en gryde sammen med vand, og lad det simre under omrøring, til grøden har den ønskede “tykkelse”. Smag til med salt og anret i skåle med jordbær og blåbær samt hakkede cashew- og valnødder. Hvis jeg havde haft frysetørrede hindbær, så havde jeg helt sikkert brugt dem – desværre er det ikke lige noget, jeg har liggende, så det blev den anden løsning i stedet, som også var virkelig lækker. Og så kom den obligatoriske morgenthe også på banen – denne gang i form af “Refresh” fra Pukka.

8 thoughts on “HINDBÆRGRØD MED HAVRE OG HIRSE

  1. Ser virkelig lækkert ud 🙂 Skal jeg helt sikkert lave på fredag (skal lige have købt nogle hirseflager)!

    • God idé! 🙂 – alternativt kan man nu sagtens lave den uden hirseflager.. Altså bare ren havre. Og omvendt med ren hirse. Men blandingen af de to giver en rigtig lækker konsistens, især med grovvalsede havregryn, synes jeg selv.

  2. Rigtig lækker opskrift, så den også tidligere på The food club, men nu har jeg bare endnu mere lyst til at lave grøden! 🙂 Ved du hvor man kan købe hirseflager? Er det til at finde i alm. supermarkeder?

    Tusinde tak for god inspiration 🙂
    Mvh CB
    http://www.naestenklar.wordpress.com

    • Tak – og altid klar med inspiration 😉
      Ja, jeg blev også bare fristet af den og måtte selv prøve ad! Jeg mener bestemt, at det er til at få i almindelige supermarkeder, men nok i de list større af slagsen.. Mener jeg har set det i Kvickly og Superbest 🙂

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

