FARVERIG HIRSEMORGENGRØD

Endnu en udgave af en lidt anderledes morgengrød. Jeg har denne gang tilsat en af mine favoritingredienser, som er kakao. Det giver en diskret og lækker smag. Jeg er blevet ret glad for at kombinere havre og hirse, så dette har jeg også gjort her, og så havde jeg nogle nyindkøbte lækkerier, som jeg måtte prøve af; frysetørrede hindbær, usaltede pistacienødder og kokosflager.

Så først har jeg lavet en grød som følgende(mængderne passer nogenlunde til 2 personer):

1 dl (grovvalsede) havregryn – jeg brugte glutenfri pga. diæt
1 dl hirseflager
Lidt blandet af solsikkekerner, græskarkerner og sesamfrø
1 spsk kakao
Lidt cacao nibs(hvis du som mig kan lide dem og har lyst til tilføje dem, så gør det gerne – det giver lidt rart knas)
Lidt kanel og vanille
Ca. 5 dl vand
Salt

Alle ingredienser undtagen salt bringes til at simre i en gryde i ca. 5-10 min. alt efter, hvor tyk den skal være. Grøden smages bagefter til med salt.

Jeg pyntede med lidt hakkede pekannødder og usaltede pistacienødder, kokosflager og frysetørrede hindbær.

Derefter har jeg tilføjet friske blåbær og jordbær og voila – en meget lækker og dekadent luksusudgave af havregrøden.

10 thoughts on “FARVERIG HIRSEMORGENGRØD

  1. Hej Benedikte!
    Via facebook har jeg fulgt din blog. Desværre har jeg endnu ikke afprøvet nogle af de tiltalende opskrifter, men blot studeret og beundret dit overskud.
    Jeg har lige gjort mig til “fast læser” på min egen blog(blobses.blogspot.com), så jeg ikke går glip af noget som helst. Heller ikke dine lækre billeder!
    Krydser fingre for, at diæten har den ønskede virkning.

    Mange hilsner fra Betina

    • Hej Betina. Mange tak for din søde kommentar! Jeg er meget glad for at høre, at du synes godt om bloggen og billederne, og jeg håber du får afprøvet nogle opskifter snart 🙂
      Tak for din krydsning af fingre – jeg håber også selv stærkt, at det virker efter planen.
      Mange hilsner
      Benedikte

  2. Kære Benedikte
    Jeg har fundet ud af, at jeg kan kommentere, nu jeg skriver min cbs-mail på i stedet for min gmail. Skørt men godt 🙂
    Det ser så lækkert og smukt ud!

  3. Hej Benedikte!

    Skøn blog, helt fantastisk. Keep up the good work!
    Tænkte på om du kunne fortælle hvorhenne du har købt glutenfri havregryn?
    Derudover ville jeg helt vildt gerne vide, hvad en glutenfri kost gør for diæeten? Jeg troede nemlig hovedreglen i diæter var at udelukke kulhydrater 🙂

    Tak for en inspirerende blog!

    • Hej Anne,
      Tusind tak for dine søde ord! Jeg køber det delvist hos en ret så veludstyret Matas og en helsekostforretning.. Det er noget, som jeg har set i alle helserkost’er indtil videre. 🙂
      Jeg tror, at du tænker slankende diæt, altså slankekur, når du tænker at udelukke kulhydrater, da man ofte hører om dette… Uanset om det så er slankende eller ej. Men dette er en anden slags diæt – jeg spiser ikke gluten(og en masse andre ting), fordi jeg ikke tåler det så godt. Jeg er blevet testet for fødevareintolerancer, og de ting, som jeg reagerede på, har jeg skullet undgå i 3 måneder. Du kan læse mere om det i dette indlæg, hvis du har lyst: https://sundmums.wordpress.com/2012/02/22/eliminationsdiaet/
      Mange hilsner Benedikte
      🙂

  4. Hej Benedikte!

    Super skøn blog, med en masse fantastiske opskrifter.
    Jeg tænkte om du kunne fortælle lidt om hvilken diæt du er på og om den er effektiv?
    Undrede mig lidt over at du udelukker gluten, men ikke kulhydrater – eftersom jeg synes de fleste diæter anbefaler at skære ned på kulhydrater.
    Håber du vil svare, og tak for en inspirerende blog!

    • Hej Maja,
      Tusind tak for dine pæne ord!
      Når du nævner kulhydrater, så tror jeg, at du tænker mere på diæter med slankende effekt, altså slankekure. Men det er ikke den slags diæt, jeg er på – jeg er på en diæt for fødevareintolerancer, altså fødevarer, jeg ikke så godt kan tåle, hvor gluten altså indgår 🙂
      Mange hilsner Benedikte

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

