VEGANSKE KIKÆRTEDELLER

Jeg valgte her til aften at improvisere nogle hurtige kikærtedeller på trods af, at jeg egentlig havde besluttet mig for, at jeg egentlig ikke gad noget avanceret. Men så vandt lysten til noget ordenligt alligevel, selvom køleskabet egentlig var rimelig tomt. Men med en dåse kikærter og noget spinat kan man da klare det meste. Så jeg har ikke nogen præcis opskrift, men de blev lækre og smagsfulde alligevel på trods af improvisationen.

I stedet for at bruge æg, så brugte jeg HUSK, der lige skal opløses i vand i ca. 5 minutter og derefter kommes i en food processor eller blender og blandes med kikærter(jeg brugte bare dem fra dåse), en god portion frisk spinat, boghvedemel(eller en anden type glutenfrit mel for mit eget vedkommende), lidt mælk(jeg brugte havremælk) samt salt og andre krydderier(jeg brugte lidt cayennepeber, chili og paprika) og så steges i olie på en pande. De må ikke være “våde”, så lykkes det altså ikke. Jeg prøvede i nogle af dem at tilsætte lidt blå birkes, hvilket smagte virkelig godt.

10 thoughts on “VEGANSKE KIKÆRTEDELLER

  1. De ser da lækre ud! 🙂 Dem må jeg prøve en dag… Godt at vide, at man også kan bruge HUSK – jeg plejer at bruge hørfrøslim – hørfrø blandet med kogt vand – og det virker perfekt som æggehvider

    • Det var de også 🙂 det har jeg også flere gange brugt, men ja – det er meget at vide, at der er flere måder at gøre det på 🙂

    • Til den her type “deller”, der vil jeg nok sige, at noget tilbehør med rodfrugter vil passe vældig godt. Men ellers ligesom man normalt spiser frikadeller – måske brun sovs ikke er så godt til 😉 men fx nye kartofler og en lidt sommerlig salat, tror jeg er godt 🙂

  2. Uhm! Det ser virkelig lækkert ud!
    Har sat den på næste uges madplan – og har selvfølgelig krediteret dig på bloggen.
    Glæder mig til at smage retten.

  3. Hejsa, glæder mig til at prøve disse i weekenden. Tror du at de kan fryses? Har tænkt mig at lave en god potion og kan nok ikke lokke dem i kæresten, så kunne være perfekt i madpakken, eller fryseren til lidt let.

    • Det lyder dejligt! Hmm, ja det tror jeg sagtens – jeg vil i hvert fald sige det sådan, at jeg har smidt nogle i fryseren, men bare ikke prøvet at tø dem op igen endnu 😉

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

