SIMPEL JORDBÆRSORBET UDEN ISMASKINE

Med de varmere dage, der den seneste uge har været, fornemmer man virkelig, at det rent faktisk er nu, det er forår. Bortset fra det diskrete temperaturdyk, der her i St. Bededags”ferien” har været, men pyt med det – vi gik ind i maj måned med over 20 grader på termometeret. Og så bliver det forhåbentlig snart sommer. Og med sommer kommer bare tæer i græs og sand, badning i havet, grillaftener, lyse nætter, shorts og sandaler, brun hud, sol, varme – og is. Og at være så stor iselsker som mig og samtidig være på diæt er lidt af en udfordring. Men jeg giver ikke op og er derfor begyndt at eksperimentere med diverse sukker-, ægge- og komælkefri istyper. Den første type, som jeg vil dele med jer, er en meget simpel form for sorbet. Det er nærmest en mellemting mellem en meget tyk smoothie og iscreme. Det kræver blot en blender og basalt set tre ingredienser – hvor jeg dog har valgt også at tilføje det gode dessertkrydderi vanille.

SIMPEL JORDBÆRSORBET – mængde: ca. 2-3 personer.

300 g frosne jordbær

1 dl rismælk eller kokosmælk(hvilket jeg brugte) – du skal med kokosmælken bruge den tyndtflydende del. Når kokosmælk på dåse har stået lidt på en hylde, vil den tyktflydende del lægge sig øverst og den tyndtflydende del nederst. Vend derfor dåsen om fra, hvordan den har stået, og åben den fra denne side i stedet. Det gør det meget nemmere.

Evt. kan du blive nødt til at tilføje lidt ekstra væde i form af f.eks. rismælk, hvilket jeg gjorde.

En knivspids stevia – eller en anden slags sødestof, men vær selv opmærksom på mængderne. Alternativt kan du prøve at tilføje omkring 4 dadler i stedet.

1/2 tsk vanillepulver

Kom det hele i en blender, og blend løs. Du vil blive nødt til at stoppe flere gange og mase indholdet ned mod knivsbladene i blenderen, da det “sætter sig fast”, og den får svært ved at tage det hele med på én gang. Her kan du eventuelt tilsætte lidt ekstra væde, men hav ellers lidt tålmodighed med at få det hele blendet. Til sidst bliver det til en lækker, tyk iscreme, som du eventuelt ligesom mig kan servere med en smule revet mørk og sukkerfri chokolade over.

13 thoughts on “SIMPEL JORDBÆRSORBET UDEN ISMASKINE

    • Jeg jubler også! Og dejligt at opskriften også gør, at du kan få noget hjemmelavet is 🙂

    • Det er det sørme også, tak! Det er et mærke, der hedder noget med “Balance – No Sugar Added”, hvor deres almindelige mørke og den mørke med cacao nibs er uden mælk. De søder med maltitol, men har også lavet nogle med stevia, som jeg dig kun har set på nettet. Jeg fandt dem først i en lille chokoladeforretning i Sverige, hvorefter jeg eftersøgte dem herhjemme og fandt dem i Super Best på en af deres specialhylder 🙂 jeg har smagt forskellige former for sukkerfri chokolader og også nogle raw, men disse her smager virkelig, virkelig godt.
      Mange hilsner Benedikte

    • Tak for dine søde ord! Jamen det glæder mig meget – håber jeg kan fortsætte med at leve op til forventningerne 😉
      Jeg skal gerne tage et kig 🙂
      Mange hilsner Benedikte

    • Mange, mange tak! Jamen du skal bare prøve løs, både denne og alle mulige andre 😉

  1. Er lige faldet over din blog, sikker nogle lækre opskrifter!

    Hvor køber du Stevia henne? Så vidt jeg ved, kan man ikke købe det i EU? 🙂

    • Mange tak! Jamen har købt det både på nettet og i en matas, der havde en masse helseting og fødevarer.. Det kan sagtens købes i EU, det er nemlig godkendt til kosmetisk brug, og det er vist ved at blive godkendt til fødevarer, tror jeg vist 🙂

  2. Faldt over din blog , og er helt vild med det!
    Efter at have læst lidt op og ned bliver jeg altså meget interesseret i den omtalte diæt. Hvad går den ud på? Og har du fået noget ud af den?

    Mvh. Carla
    Hvis du lyster kan du kigge forbi min blog, lidt en anden genre, men what ever;-)
    http://www.carlaloa.blogspot.com

    • Tusind tak for de pæne ord! Kommentaren var desværre endt i spam-filteret, så jeg er ked af, at jeg ikke får svaret før nu! Den omtalte diæt er en “eliminationsdiæt”, som jeg er på i forhold til fødevareintolerancer. Jeg har fået lavet en analyse af dette, og de fødevarer, som jeg har reagerede på, har jeg ikke måttet spise i 3 måneder. Og for mig.. ja, det har hjulpet! Det har været lidt op og ned med min fordøjelse, men det er vendt og her det sidste stykke tid, er der bare forbedring på flere forskellige fronter. Så ja, jeg har fået noget ud af den. Jeg har ikke været noget, der ligner skyggen af syg eller sådan “småsyg”/utilpas, siden jeg startede på den, selvom jeg har været meget presset og stresset både fysisk og psykisk. Nu er jeg nået til en periode, hvor jeg skal prøve at spise de fødevarer, som jeg før reagerede på og så se, om jeg stadig reagerer på dem. Spændende 😉
      Mange hilsner Benedikte

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

