HJEMMEBAGT ALLERGIVENLIGT BRØD UDEN GLUTEN, MÆLK, ÆG, GÆR, SUKKER OG NØDDER

En fantastisk opdagelse, jeg har gjort mig, er opskriften dette smækre, lille brød, der sagtens kan fungere som en erstatning for et rimelig kompakt rugbrød. Det er ret tæt i det, da der hverken er gær, gluten eller æg i, men det har en lækker smag og er ret så sundt i min forstand. Og så er det enormt “allergivenligt”, som I nok kan læse ud fra indlæggets titel: Ingen gluten, mælk, æg, gær, sukker og nødder. Og det er måske her, at nogle vil tænke: Hvad i alverden kommer  man så i det?

HJEMMEBAGT ALLERGIVENLIGT BRØD // mængde: 1 brød

Jeg husker ikke helt, hvor jeg har opskriften fra. Jeg snappede hurtigt et billede af den, da jeg sad i et venteværelse på et tidspunkt, og så genfandt jeg billedet på min telefon for et par uger siden. Og siden er der blevet bagt løs efter følgende anvisninger:

6 dl kogende vand
10 stenfri svesker
100 g hørfrø
50 g solsikkefrø
150 g quinoaflager
175 majsmel
75 g boghvedemel
1 tsk bagepulver
1 tsk salt

Overhæld svesker og hørfrø med de 6 dl kogende vand, og lad det køle helt af(du kan f.eks. lade det stå natten over). Blandingen blendes, og de øvrige ingredienser tilsættes. Det hele æltes godt med røremaskine, food processor, håndmikser eller ekstremt god håndkraft. Hæld dejen i en smurt eller bagepapirsforet form, og rids linjer, tern, stjerner eller andre kreative mønstre i overfladen. Sæt formen i en forvarmet ovn ved 175℃ i ca. 60 minutter.

Lad det køle en smule, tag det ud af formen, og lad det afkøle på en bagerist. Nyd lige en enkelt skive, mens det er lunt og nybagt. Det smager simpelthen fantastisk. Et godt tip er, at man kan nedfryse brødet skiveskåret med madpakkepapir mellem skiverne, så man kan tage det antal skiver op ad gangen, som man har lyst til.

Jeg har forresten fået en ny yndlingsmad: Det her brød, ristet, med crunchy peanutbutter og jordbærskiver. Mums. Og det er faktisk sund mums.

42 thoughts on “HJEMMEBAGT ALLERGIVENLIGT BRØD UDEN GLUTEN, MÆLK, ÆG, GÆR, SUKKER OG NØDDER

  1. Uh, det lyder lækkert, det må prøves – og god ide med jordbær til!

    Super med lidt inspiration 🙂

    • Jo, det vil jeg nu sige, at det er. Men selvfølgelig – alt med måde 🙂 det er en god kilde til sundt fedt, men det har jo et højt kalorieindhold, som nødder for det meste har. Men køb helst dem, der kun indeholder jordnødder og salt, vil jeg mene er at foretrække. Så man undgår sukker og transfedtsyrer 🙂

  2. Åhh hvor er jeg glad for at have fundet din blog 🙂 Jeg spiser heller ikke gluten, laktose eller sukker til hverdag pga intolerence.
    /Camilla

  3. DET er det BEDSTE gluten-laktose- og sukkerfrie brød jeg har lavet og smagt endnu! Hurra! Du har virkelig reddet mit bage-selvværd, da jeg efterhånden har afprøvet mange kage og brød-opskrifter (minus gluten, sukker og laktose), og de er i mere eller mindre grad alle gået i vasken – fra nu af vil jeg kun bage dette brød!:)

    • Hurra! Det glæder mig virkelig at høre! Det er nemlig virkelig godt, er ikke for krævende at bage og smager virkelig godt 🙂 jeg vil også fortsætte med at bage dette brød altid – helt sikkert.
      Mange hilsner Benedikte

  4. Jeg har prøvet at bage det brød to gange, og hver gang får jeg næsten sort udenpå og og helt smadtet indeni. Ved ikke hvad jeg gør forkert. Mest besværlige brød jeg nogensinde har bagt 😦

    • Ej….. Hvor mærkeligt! 😦 Jeg bager dette brød nærmest en gang om ugen, og der har ikke været det mindste med det nogle af gangene? Jeg har ellers lige dobbelttjekket opskriften – og der burde ikke være nogle fejl i det, jeg har skrevet. Kan det have noget med ovn eller formen at gøre måske?
      Mange “ærgerlige” hilsner Benedikte

  5. Er vild med din blog, har lavet din lækre musli og er lige færdig med brødet her 🙂 og skal da også prøve nutella og kanelboller 🙂
    Jeg har et spørgsmål til brødet. Jeg kan se der står quinoaflager, men på dem jeg har fået købt står der bare quinoa, og de ligner små korn/frø. Er det de forkerte jeg har købt?

    • Hvor lyder det altså bare godt! Ja det må jeg desværre nok sige, at det er 😦 jeg kunne måske forestille mig, at det bliver lidt for tungt med hel quinoa i stedet. Quinoaflager er købt i en helseforretning, men ved ikke, hvor man ellers kan få dem 🙂

  6. Jeg bagte brødet i aften og det smagte virkelig godt. Mange tak for opskriften! Kan man bruge måske havremel i stedet for majsmel?

  7. Hej 🙂 Jeg glæder mig sådan til at lave og smage dette brød!! Mums! 🙂 Har læst på nettet at man sagtens kan bruge hel quiñoa (hvilket er dét jeg har i mit skab pt) i brød men at det skal koges først (10-12 min.). Dermed bliver det jo tungere end inden det er kogt… Tror du at brødet kunne lykkes hvis jeg prøver at ramme quiñoaflagernes 150g (i din opskrift) med min hele quiñoa efter den er blevet kogt….? 🙂

    KH!

    • Det lyder godt!
      Hmm – jeg ved godt, man kan bruge det. Men flagerne er ligesom lidt “lettere” i det, så jeg ved ikke, om man skal erstatte lige over i vægt. Og så tror jeg også, at der er lidt mere smag i kogt hel quinoa. Min intuition siger mig, at man så måske skal bruge lidt mindre – uden at vide det helt, da jeg ikke selv har prøvet 😉 men go for it! Og skriv meget gerne, hvordan det bliver 🙂
      Mange hilsner Benedikte

  8. Pingback: SMUK SOMMERDRIK MED JORDBÆR OG PEANUTBUTTER « SUND MUMS

  9. Hej er virkelig vild med din blog, det er et super alternativ.

    Jeg ville rigtig gerne bage dette brød, men uden majsmel, har du nogle forslag til hvad man kan erstatte det med?

    mvh

    Thea

    • Tusind tak!
      Jeg vil mene, at du kan erstatte majsmelet med andre glutenfri meltyper, f.eks. rismel, quinoamel, kikærtemel… 🙂

  10. Hej:-)
    Sidder lige nu og smager det for første gang,
    og det er jo super lækkert…og endnu mere lækkert når man ved der ikke alt muligt lort i:-)!
    Ved du tilfældigvis hvor meget fedt og kulhydrater osv der er i?

  11. Hej! og tak for en fantastisk opskrift. Jeg eksperimenterede en sen søndag videre, da majs også er no-go her i huset. Mine skuffer og skabe lidt tomme efter en lang uge, så svedskerne blev til en blanding af abrikos og dadler. Quinoaflager blev til nogen udblødte i stedet. Jeg brugte så ekstra boghvede og rismel og tilsatte også lidt kokosmel – Det er simpelthen det bedste brød jeg har smagt længe. Og jeg kan godt smage at jordbær er det helt rigtige til! Nu mangler jeg bare at finde en måde, hvorpå det kan blive lidt mere salt/syrligt i smagen!
    Nu glæder jeg mig bare til der findes et lige så allergivenligt “hvidt brød”.

    • Hej Lene,
      Tusind tak for din kommentar og dine gode tips til erstatninger! Det lyder helt vildt lækkert – jeg tror, at jeg en dag vil prøve at følge dit forslag til brødet og så se, hvad der sker, for det lyder sørme godt. Det er dejligt, at der kan komme så gode ting ud af at eksperimentere.
      Mange hilsner Benedikte

  12. Perfekt. Min datter tåler nemlig ikke æg, gluten, nødder. M.m. Men heller ikke hørfrø og solsikkekerne -har du nogel forslaf til hvad jeg kan erstatte det med? Hun tåler heller ikke græskarkerne og sesamfrø som ville være oplagt erstatning

    • Hej Sara. Det er jeg ked af at høre med din datter, det er jo noget af en udfordring! Jeg har ikke selv prøvet at ændre i det, men hvis der slet ikke må være frø/kerner, kan man måske prøve med f.eks. hirseflager, knækket boghvede og lignende. Og måske noget HUSK oveni. 🙂
      Jeg håber, at du kan få det til at lykkes!
      Mange hilsner Benedikte

  13. Hej,

    Ved ikke om denne tråd stadig er aktiv, men giver det et forsøg:)
    Er der evt et alternativ til svesker??
    Jeg prøver at undgå alle former for sukker, naturlige osv.
    Og dette er den eneste opskrift jeg har kunne finde, som var brugbar, og ikke mindst meget nem 🙂

    Mvh Rasmus

    • Jo, den er bestemt aktiv 🙂 Men hmm, jeg er godt nok lidt i tvivl her. Jeg har ikke prøvet at erstatte det væk på den måde – kun at erstatte over med dadler, rosiner, abrikoser eller lignende, men det går jo ikke her. Her giver de jo også en slags væske. Har du selv nogle bud til, hvad du har gjort lignende gange?

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

