CHIAGRØD/CHIABUDDING

Et lille magisk frø kaldet chiafrøet har fundet vej til min køkkenhylde. Det kan nok sagtens gå under betegnelsen “superfood”, da dets koncentrerede indhold af næringsstoffer som proteiner, omega-3- og omega-6-fedtsyrer samt kostfibre er helt i top. Det skulle mætte godt og være gavnligt for fordøjelsen og kan derfor regulere blodsukkeret vældig godt. Og det kan faktisk også ifølge forskning regulere og sænke blodtrykket. Hold da op – alt det i nogle små sorte frø. Men uanset hvad, så har jeg prøvet en utrolig nem opskrift af, som blot baserer sig på chiafrø og vand. Og jeg er ikke helt sikker på, om det kaldes grød eller budding, men for mig var det et morgenmåltid. Og et overraskende godt ét.

Man gør blot det, at man af et mål tager 1/4 del chiafrø og overhælder med 2/3 dele koldt eller varmt vand(jeg brugte her koldt) for derefter at lade det stå i køleskabet i ca. 10 min. Altså, hvis man f.eks. har et “cup”-mål, som nok passer meget godt i mængden, så tager man altså 1/4 cup chiafrø og 2/3 cup vand. Og hvis man nu f.eks. har et 2 dl-mål, så tager man henholdsvis 1/4 og 2/3 af dét.

Det forvandler sig til en silkeblød masse, der føles virkelig rar at spise – hvor mærkeligt det end lyder. Det er meget smagsneutralt, hvorfor jeg har tilsat en lille smule kanel og vanille til det. Det kan spises som enhver anden grød/yoghurt/havregryn-morgenmad med noget lækkert på toppen. Bær, vil jeg nok foretrække. Og så noget med lidt knas, hvilket i dette tilfælde blev pekannødder og kokosflager.

14 thoughts on “CHIAGRØD/CHIABUDDING

  1. Må også lige fortælle, at din blog er virkelig nice. Elsker de fine billeder af alt det dejlige mad, der engang skal prøves. Kan man købe de der chiafrø i et alm. supermarket..?
    Rigtig god søndag 🙂
    Louise

    • Det må du i hvert fald gerne fortælle! Og tusind tak for det! 🙂
      Jeg har vist ikke lige set det i almindelige supermarkeder, men jeg har selv købt det i en Matas med helseafdeling og har set det i de fleste helseforretninger – og på nettet 🙂
      Go’ søndag!
      Mange hilsner Benedikte

  2. Det ser meget indbydende ud!! 🙂 Tak fordi du deler så fantastiske opskrifter her! 🙂 Er du også fotograf? Dine billeder er super flotte.

    • Tusind tak for dine søde ord og pæne kompliment – jeg er ikke fotograf, nej, men nyder at lege med fotograferingen.. Så måske jeg har en lille fotograf i maven? 😉 men tak!

      • Tusind tak 🙂 Jeg elsker selv at tage billeder, men har endnu ikke haft råd til et godt kamera. Den dag jeg sætter det højest på listen, vil jeg gerne vide lidt om hvilke der er gode. Og dit tager flotte billeder!! 🙂

        • Jamen velbekomme! Det er heller ikke et must med et dyrt og fancy kamera for at tage gode billeder….. Men jeg nyder, hvad mit kamera kan og synes, at det er god udfordring at “lege” med alle de forskellige manuelle indstillinger 🙂

  3. Spændende blog !
    Er lidt skeptisk overfor blogger-verdenen men denne vil jeg klar følge dagligt ! 🙂

    Tak ! 🙂

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

