THAI-INSPIRERET KYLLING OG GRØNTSAGER MED KARRY, CHILI OG KOKOSMÆLK

Efter min mening – og formentlig også en del andres – er det thailandske køkken blandt de sundeste, nemmeste og mest velsmagende af sin slags. Det er noget, jeg tit laver eller bliver inspireret af. Har man en form for kød og grøntsager, er der ikke lang vej igen. Eller bare grøntsager. Jeg har stort set altid karry af en slags, frisk chili, fiskesauce og  kokosmælk stående på hylderne, og med dette kan man nemt og hurtigt lave en thai-inspireret ret som den, jeg har lavet her. Jeg bruger som oftest de grøntsager, jeg ”lige” har liggende og stort set altid kylling, der enten er blevet taget ud af fryseren om morgenen eller købt på vejen hjem. Opskriften her bærer også lidt præg af, at det netop er noget, der er nemt lige at bikse sammen, og som man ikke behøver specifikke mål til. Og der er uendelige måder at variere på.

THAI-INSPIRERET KYLLING OG GRØNTSAGER MED KARRY, CHILI OG KOKOSMÆLK

  • Karry eller karrypasta: Vælg den farve/smag, du bedst kan lide – jeg bruger oftest rød karrypasta. Ca. 2 tsk til denne portion til ca.  3 personer.
  • Frisk chili: Hakkes fint og tilføjes, hvis du godt kan lide lidt ekstra styrke i maden.
  • Kokosmælk: 1 alm. dåse passede fint til denne rets størrelse(ca. 3 personer)
  • Kød til det antal personer, der skal laves mad til og eventuelt lidt ekstra, hvis du har det fint med rester til madpakken eller lignende: Jeg har her brugt kylling – ca. 500 g til 3 personer. Skær kødet i mindre stykker.
  • Grøntsager: Vær velkommen til at bruge lige præcis den slags, du har lyst til. Næsten alle slags er velegnede, men mine favoritter(da det er disse, jeg oftest har liggende) er rød peber, broccoli eller squash og gulerødder. Så er der også lidt variation på farverne. Skær og hak grøntsagerne ud i mindre stykker.
  • Fiskesauce: Fungerer i det thailandske køkken som salt. Jeg har her brugt  ca. ½-1 tsk – men smag altid til.
  • Lime: Limesaft bruges både i thaimad og serveres som limebåde til retter. Jeg har her brugt saften fra ½ lime i selve retten.

Vejledningen her følger lige præcis det, som jeg selv gjorde – men varier endelig selv, vær kreativ, smag til, og vælg efter, hvad du bedst selv kan lide:

Steg karrypasta og hakket chili af i olie i en wok. Tilsæt kokosmælken, og lad det koge roligt op i et par minutter. Tilsæt grøntsager og kylling, og lad det blive færdigtilberedt i den varme kokosmælk. Smag til med fiskesauce og limesaft. Server med ris – jeg har her selv brugt brune naturris.

8 thoughts on “THAI-INSPIRERET KYLLING OG GRØNTSAGER MED KARRY, CHILI OG KOKOSMÆLK

  1. Kære Benedikte!
    Jeg ELSKER simpelthen din blog og alt omkring den!

    Jeg er ligesom dig utrolig begejstret for det thailandske køkken og nyder godt af at have storebror som er kok og netop har været to måneder i Thailand på kursus – så jeg får alverdens lækre retter.

    Derfor vil jeg lige videregive et lille tip som forbedrer enhver wokret; kom kafirblade i (og drys efterfølgende) på retten. De giver en suveræn smag af lime, som dog ikke kan forveksles med almindelig limesaft.
    Min storebror har selv taget en masse lækre thai ingredienser med hjem (inklusiv kafirbladene) men jeg tror godt at du kan finde dem i enten føtex eller diverse specialbutikker 🙂

    Mvh Camilla Kirstine.

    • Kære Camilla Kirstine,
      Tusind tak for din kommentar og dine pæne ord! Årh, hvor må du nyde godt af hans evner… Misundelse!
      Og tak for at minde mig om kaffir limebladene igen. Dem havde jeg helt fået glemt i den tid, hvor jeg ikke har spist citrusfrugter. Men næste gang, jeg laver thai, så skal jeg huske at have fat i nogle! 🙂
      Mange hilsner og god søndag fra Benedikte

  2. Jeg spørger lige dumt…. Koger du bare kylling og grønsagerne, -du svitser dem ikke først??

    / Pernille

    • Slet ikke dumt spurgt! Jeg har tit haft svitset det af, men så fandt jeg en thai-opskrift, hvor det blev gjort på denne her måde. Så det besluttede jeg mig for at prøve at gøre, og jeg synes, at det gav en rigtig god, fyldig smag på denne måde 🙂

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

