SUKKERFRI RABARBERÆBLEKOMPOT

I et indlæg hos Green Kitchen Stories, faldt jeg over en lille, simpel opskrift på rabarberkompot kun sødet med æbler. Lige noget for mig. Smagen af rabarber er himmelsk, men på grund af deres syrlighed, er det en smule svært at finde opskrifter, hvor der ikke tilsættes en form for sukker. Men denne fangede straks mine øjne, så de smukke rabarber blev taget i brug.

2-4 rabarberstilke
2 æbler(gerne røde)
½-1 tsk vanillepulver

Rabarberstilkene skylles, enden skæres af, det yderste lag fjernes, og de skæres i skiver. Æblerne ligeså. Anbring alle ingredienserne i en lille gryde, og bring det langsomt i kog – tilsæt evt. en smule vand, hvis det er okay med dig, at det kan blive lidt tyndere i det. Lad det simre ved lav varme i ca. 7-10 min., og rør jævnligt i det. Lad ikke rabarberne koge helt ud, så de bliver alt for smattede.

Lad det få den konsistens, du ønsker; det kan både blive “tyndt” og mere “fast” i det alt efter formålet. Man kan f.eks. servere det til is, og så er den tyndere konsistens nok at ønske. Man kan også servere det til morgenmad, og så er en mere fast konsistens nok at ønske. Uanset hvad – velbekomme.

8 thoughts on “SUKKERFRI RABARBERÆBLEKOMPOT

      • Det blev rigtig lækkert, synes jeg, så tak. Nu har jeg kastet mig over at eksperimentere med en sukkerfri udgave af hyldeblomstsaft, en med stevia, som skal justeres lidt og en med æblemost som er blevet rigtig god, men som jo egentlig mere er æble/hyldesaft så.

        • Det lyder dejligt! Velbekomme 🙂
          Åh ja, jeg kunne så godt tænke mig en rigtig god opskrift på en sukkerfri hyldeblomstsaft, for jeg ELSKER det om sommeren, min mors er bare så god.. Den med æble-hyld lyder altså også enormt lækker 🙂 Du må sige til, hvis du lægger den ud eller vil dele den, for den kunne jeg godt tænke mig at prøve at lave og smage 🙂

  1. Jeg tør næsten ikke læsere videre på din fine blog, i frygt for at falde i staver over al det lækre mad du har lavet. Uhm, oh, åh og ahhh. Det ser altså lækkert ud!

    God søndag til dig..
    Marie-Louise, Posgaard.dk

  2. Jeg har ledt og ledt efter noget med rabarber, som ikke også indeholder et ton sukker, så det her skal prøves! Jeg tror, jeg også smider en masse korn fra et par vaniljestænger med, uhm 🙂

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

