FRISK FISK, GLUTENFRI PIZZA OG ALLERGIVENLIG GELATO

En vigtig del af ens ferie er maden. Uanset om det er noget, som man til daglig går op i eller ej, så bliver man lidt tvunget til at tage stilling til sin mad og nyde den på ferien. En madelsker som mig gør det helt frivilligt. Men med lidt udfordring på allergi-/intolerance-fronten, så skal man se sig godt omkring efter steder, der kan imødekomme ens specielle madbehov. Det gjorde jeg i Alghero og fandt både glutenfri pizza og allergivenlig gelato. Og så spiste vi en masse frisk lokal fisk, for det er vitterligt noget af det bedste.

I den gamle bydel i Alghero ligger der klods op af ruiner og en smuk Middelhavsudsigt Kings Restaurant, som går op i det lokale og simple. Det er en smule dyrt, men det, som vi blev serveret, var lækkert og fyldt med smag.

En anden restaurant, vi besøgte, ligger omme ved havnen – et sted kaldet Les Monges, som både er pizzaria og restaurant, hvor vi  besøgte restaurantdelen. Jeg forelskede mig i deres seafood risotto og roasted calamari, hvor jeg viste jer et billede af sidstnævnte i et tidligere indlæg. Vi prøvede jo langt fra alle steder, så jeg kan ikke sige så meget om, hvor disse ligger niveaumæssigt i forhold til de andre. Jeg ved bare, at både min mor(som var min ferieven) og jeg begge flere gange under størstedelen af disse måltider udbrød: “mmm, hvor smager det godt” og “mmm, hvor er det lækkert”.

En anden ting, som vi også begge elsker, er pizza. Hvem gør egentlig ikke det? Sådan en rigtig sprød én med friske råvarer, der rent faktisk smager af noget. Der er så lige det problem, at gluten og ost oftest er hovedbestanddelene. Men vi fandt ud af, at vi boede næsten lige ved siden af et glutenfrit pizzaria – det eneste i Alghero. Der var også et par andre glutenfrie ting på menuen, men det er fuldstændig underordnet, når man kan få pizza. Hvor man jo bare kan vælge osten fra, selvom man faktisk kunne få selv deres parmesan garanteret glutenfri. Men godt smagte de, og man kunne få nogle slags med godt med grønt på. Stedet hedder Aragon og ligger på Via Gramsci, hvis nogle af jer skulle finde vej derned en dag og have brug for rigtig god glutenfri pizza. Godt nok en lidt snobbet betjening, men pyt.

Men en af de vigtigste opdagelser må siges at være et lille gelateria drevet af en mand, der konstant har et kæmpe smil på. Jeg har aldrig før set en være så taknemmelig over at måtte sætte en lille vaffel og drysse noget stjernepynt på ens is. Det første, man på gaden ser, er et skilt, der garanterer, at isen er gluten- og laktosefri(dette betyder selvfølgelig ikke, at der ikke er brugt komælk – der er blot ikke laktose i). Og sorbetis indeholder jo ikke mælk, så man kan også helt undgå det – dette kan man selvfølgelig mange steder, men er du også allergisk over for æg, så spørg altid ind til sorbetisen, da flere af de danske isproducenter(altså til det, man typisk bruger til “gammeldags” og så videre) indeholder æg. Jeg har nemlig spurgt. Men hos ham her er der kun én af isene, der indeholder æg, så det kommer man altså også let uden om her. Og så til den sidste detalje – isene er sukkerfri. Manden bruger bananer som sødemiddel. For lige at opsummere kan man altså få gluten-, laktose-, ægge-, sukker- og (eventuelt) mælkefri frisklavet gelato.

Han har sat en lille fin fladskærm op på væggen ved indgangen til den lille forretning, hvor der kører en lille film med ham, der laver forskellige slags is, f.eks. jordbæris. Alle råvarer er helt friske – til jordbærisen bruger han f.eks. et godt skud friske jordbær, laktosefri mælk, bananer, citronsaft og sådan nogle småting. Men ikke meget mere end det. Jeg var imponeret, det smagte fantastisk lækkert, og der var en del specielle typer såsom myrte, “sort” chokolade, figen, citron-appelsin-gulerod og flere andre. Stedet hedder Piter Gelato og ligger lige i starten af Via Carlo Alberto, når man kommer fra sydsiden af. Ja, det giver mening, hvis man er der.

16 thoughts on “FRISK FISK, GLUTENFRI PIZZA OG ALLERGIVENLIG GELATO

  1. WOOOOOOW, jeg er imponeret – super super flot side du har.
    Godt gået Benedikte….jeg hænger på :O)

  2. Der har min kæreste og jeg også lige været – vi var også meget begejstrede for maden! Vi var dog ikke nogle af de steder du nævner, men særligt ‘placa civica’ restaurant først for på muren, hvis man går op fra lystbådhavnen – det var virkelig lækkert og blev meget inspireret til at lave efterligninger herhjemme! Enig med isen – Mmh!

  3. Rigtig lækker side du har dig her! 🙂
    Måske du skulle overveje et lave en underside, hvor du smider dine opskrifter? – da jeg syntes de er lidt svære at finde, desværre.
    Da jeg syntes du har nogle rigtig lækre opskrifter! 🙂

    Ellers, rigtig lækker side! 🙂

    • Den smagte også fuldstændig fantastisk! 🙂 Min favorit sammen med dem med citron-appelsin-gulerod og myrte, hvor de sidste to var mere som sorbetis. Fordi det netop var nogle typer, jeg aldrig havde smagt før 🙂

  4. Wow, det ser ualmindeligt lækkert ud. Jeg er skrupsulten nu, til trods for at jeg følte mig propmæt for et øjeblik siden (:

    • Hehe, tusind tak! Og så har billederne jo den rigtig effekt – det ville i hvert fald være ærgerligt, hvis det var omvendt 😉

  5. Ej, hvor er det pudsigt! Jeg er lige kommet hjem fra en uges ferie netop i Alghero, Sardinien i onsdags. Super tur med hele familien – og rigtig fin lille by! Men.. Hey, nu kan jeg så rigtig sidde og ærgre mig over de par restaurantvalg min familie traf.. Jeg var i hvert fald ikke for heldig med de retter jeg fik valgt – æv æv, men pyt. Min mor spiser ikke gluten, og jeg ikke mælk – så det pizzaria dér, havde jeg godt nok gerne ville have haft kendskab til (-og isen! – for det ser dælme godt ud) Men nu har jeg så lært, at det er en idé at tjekke sådan noget forinden!:D
    Hvad var prisen for sådan en pizza, og en is? – ren nysgerrighed:)

    Jeg håber du har haft en lige så god tur som jeg, og fik nydt det ( i følge mig) helt perfekte vejr:D

    Venligst Gry, http://www.nyd-maden.blogspot.com

    • Hehe, ej ja – hvor pudsigt! En rigtig fin by og dejligt med det perfekte vejr 🙂
      Uh ja, det havde været godt, hvis I havde vidst det… Hmm, for en glutenfri pizza var det vist 9,5 € og for isen var det vist 1,5 € for en “scoop” € og derefter 0,5 € per yderligere “scoop”.. 🙂
      Det kan du tro, at jeg havde!
      Mange hilsner Benedikte

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

