PROTEINRIG MÜESLI MED RØDE LINSER + LIDT FRA SVERIGE

Siden jeg så en opskrift på en linsemüesli lavet med røde linser hos stone soup, har jeg villet prøve at lave det. Linser er ikke umiddelbart noget jeg forbinder med müesli eller morgenmad i det hele taget. Men med en genial mulighed for at snige mere protein ind i morgenmåltidet, når man desværre ikke kan spise æg, blev jeg simpelthen nødt til at prøve den. Men dog med lidt frygt for, om den typiske “jordede” smag hos linser – som dog ikke er så slem hos røde linser – ville skinne igennem.

Men de smager virkelig lækkert. Jeg valgte at lave to versioner – én med honning og én uden, så man kan “vælge”, hvis man vil undgå al slags sukker. Der er et dejligt sammensat indhold af mandler, kokos og kanel/vanille. Til den sidstnævnte brugte jeg i stedet stevia og lidt ekstra kokosolie. Det er meget simpelt med få ingredienser, men vær opmærksom på, at linserne først skal koges en smule, og at müeslien skal have en del tid i ovnen.

MED HONNING

250 g røde linser

100 g honning

2 tsk kanel eller vanille(eller begge dele, hvilket jeg selv valgte)

200 g mandler

50 g kokosflager eller – mel(eller begge dele, hvilket jeg selv valgte)

2 spsk olie(fx oliven)

UDEN HONNING

250 g røde linser

2 tsk kanel eller vanille(eller begge dele, hvilket jeg selv valgte)

200 g mandler, evt. grofthakkede

50 g kokosflager eller – mel(eller begge dele, hvilket jeg selv valgte)

1 god knivspids stevia

3 spsk olie(fx oliven) og 1 spsk kokosolie

Fremgangsmåden er den samme for begge typer:

Bring vand i en mellemstørrelse gryde i kog, og tilsæt linserne. Lad det simre i cirka 5 minutter, indtil de lige præcis er møre, men ikke færdigkogte. Hæld vandet fra og spred dem ud på en større flade, så de kan dampe af og køle lidt. Forvarm  ovnen til 150℃(har du en varmluftovn, der “brænder igennem”, så skru ned på 140℃ i stedet).

Kombiner honning-olie-kanel/vanille eller stevia-olie-kanel/vanille i en større pande eller samme gryde, som du brugte til at koge linser i(helst med lidt bred bund). Tilsæt linser og bland godt sammen med honning- eller stevia-miksturen.  Spred linserne ud på en bagplade dækket med bagepapir, og bag i den forvarmede ovn i 15 minutter.

Rør rundt i det, og tilsæt mandler. Bag i yderligere 45 minutter, hvor du rører i det cirka hvert 15. minut. Når der er gået en time i alt, tilsætter du kokosflager og/eller -mel og lader det bage i yderligere 10-15 minutter, hvor det hele har nået at få flot farve. Lad det herefter køle helt af, og opbevar det lufttæt.

Spis den gerne til morgen oven en form for yoghurtprodukt eller på havregryn med en slags mælk for ekstra fiberindhold samt frisk frugt(læs: bær). Du kan erstatte mandler med den slags nødder, du har lyst til – jeg tænker pekannødder – og kokosflager og -mel med lige det alternativ, du har lyst til – det kunne være en form for kerner og/eller frø, hvor jeg tænker græskarkerner og sesamfrø. Skal den være nøddefri, så bruger du bare kerner eller frø i stedet. Luksusudgaven må være at tilsætte cacao nibs, når müeslien serveres.
Og så til udseendet på mine müeslier: Den med honning blev noget mørkere, end jeg lige havde troet(det er den, der stort set er sort i det). Den uden honning blev meget mere lysebrun. Men den med honning er hverken brændt på eller svedt af og smager lige så godt som den anden – for de smager nemlig begge to mægtig godt… Og slet ikke af jord. Jeg ved faktisk slet ikke, hvilken en jeg bedst kan lide. Men den med stevia blev overraskende god, så den tror jeg, at jeg vil lave noget mere af for at holde sukkerniveauet nede.
På forrige billede havde jeg sammen med lækre svenske blåbær tilsat lækre svenske selvplukkede skovhindbær, da jeg nemlig(godt gættet) har været i Sverige. Det er også derfor, at det er noget tid siden, at I har hørt fra mig herinde. Jeg fandt en virkelig stort område med skovhindbær, hvor jeg bare gik til den med hensyn til at plukke. De smagte fantastisk. Vi spottede derudover også kantareller, som også blev plukket flittigt. De skal nok blive anvendt godt på en eller anden måde… Eventuelt nogle forslag?
Derudover fik Kiviks Lilla Råa endnu et visit, hvor jeg faldt for en frokost bestående af grøntsagsmadder og et stykke blåbær-banankage med cashewcreme. Mums – faktisk “sund mums”, så at sige.
Og nu hvor jeg midt i billedstormen har alles opmærksomhed, vil jeg lige påpege, at I meget gerne må gå ind og “like” SUND MUMS på facebook her, og at I kan følge SUND MUMS på bloglovin’ her. Happy monday!
3 thoughts on “PROTEINRIG MÜESLI MED RØDE LINSER + LIDT FRA SVERIGE

  1. Det ser bare så lækkert ud! Det glæder jeg mig til at prøve af derhjemme!
    Det lyder også fantastisk med alle de vilde bær, hvem der dog bare boede i Sverige med det på dørtrinnet:-)

    Skønne hilsner
    Sussi

  2. Pingback: Mysli med røde linser, mandler og kokos | Rav Food

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

