LAKRIDS MED STEVIA – NYHED FRA HARIBO

DETTE ER ET SPONSORERET INDLÆG.

Her er lige en nyhed, som jeg med glæde vil reklamere en smule for. Lakrids sødet med sødemiddel – men ikke hvilket som helst. Nemlig stevia. Som I måske tidligere har lagt mærke til, så er jeg fan af stevia. Og til alle, der er lidt i tvivl om, hvorvidt det er blevet tilladt i fødevarer eller ej, så blev det godkendt som tilsætningsstof i fødevarer af EU-kommissionen i november 2011 – på trods af, at det faktisk er blevet anvendt som sødemiddel de sidste 1500 år. Sødemidlet steviaglycosid kommer fra planten stevia rebaudiana og er altså et helt naturligt sødestof, der faktisk er kendt for positive egenskaber, da det forbedrer fordøjelsen og sænker blodsukkeret, hvilket gør de her nye lakridser “sundere” og diabetes-venlige. Stevia søder cirka 400 gange mere end almindeligt sukker, men har også en bismag af lakrids, så man skal passe lidt på med mængderne. Men det må jo være ideelt i lakridser, hvilket HARIBO har gjort brug af og skabt produktet Stevi-Lakrids.

Lakridserne er formede som de naturlige stevia-blade og har en virkelig lækker lakridssmag fra lakridsrod, bjergurter og anis – samt stevia. Der er 40 % færre kalorier i sammenlignet med traditionel lakrids og som en ekstra bonus, hvis du spørger mig, så er der ikke brugt hvedemel, hvilket der ofte er, i de lakrids-varedeklarationer, som jeg ser rundt omkring. Her er der brugt majsstivelse, så de er i hvert fald lidt venligere for min mave end normalt. Som sagt, så smager de virkelig godt, de sætter sig dog ret så godt fast i tænderne, men jeg er i hvert fald fan, og det vil helt klart være et af de bedre alternativer, hvis man skal ty til denne her form for slik. Thumbs up til HARIBO og deres Stevi-Lakrids, der lander i supermarkederne i uge 36.

Følg SUND MUMS på facebook og på bloglovin’.

18 thoughts on “LAKRIDS MED STEVIA – NYHED FRA HARIBO

  1. Åh.. Det er mere, end jeg kan stå for! Jeg må ud at lede i butikkerne i denne uge! 😀

  2. Pingback: Lakrids fra Haribo sødet med Stevia

  3. Dem skal vi helt sikkert prøve hjemme hos os! Min datter kan ikke tåle gluten og derfor er der desværre ikke meget lakrids hun kan tåle, så det lyder jo dejligt, at der ikke er hvedemel i disse 🙂

    • Ja, det er rart, at der ikke er hvedemel i! Man skal dog huske på, at det ikke er et glutenfrit produkt, altså at alle spor af gluten på trods af brug af glutenfri mel-/stivelsestype ikke er fjernet.. Så hvis man har cøliaki, kan der altså godt risikeres at findes gluten som sporprodukt, men ikke som reel ingrediens. 🙂

  4. Men er der gelatin i den her produkt? Jeg vil ikka noget som helst med dyreprodukter i

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

