FUDGY BROWNIE MED AVOCADO OG BANAN

Det her er den mest specielle, svampede konsistens, jeg har smagt. Ret mærkelig, når man først lige mærker den, men ret lækker, når man lige vænner sig til den. Oven på det forrige indlæg om HARIBOS nye lakridser med stevia, så tænkte jeg, at en kage sødet med stevia måtte være passende. Den har en mild chokoladesmag og indeholder gode stoffer fra avocado, kakao og valnødder og er sødet med banan og ja, stevia.

Opskriften er fundet på iforms hjemmeside, men jeg har lavet et par småjusteringer i mængderne. Ikke meget, men bare lidt, så I får den lige her:

  • 1 banan
  • 1 avocado
  • 4 æg
  • 1/2-3/4 tsk stevia(pulver)
  • 1 tsk fiberHUSK (kan udelades)
  • 1 tsk vanillepulver
  • 1 dl olivenolie – evt. lidt mindre mængde, så smagen ikke overdøver. Du kan evt. erstatte med en anden nøddeolie eller kokosolie.
  • 1 dl græsk yoghurt, skyr, drænet yoghurt, fåremælksyoghurt, sojayoughyrt…
  • 50 gram kakaopulver
  • 50 gram boghvedemel
  • 1 tsk bagepulver
  • 60-70 gram hakkede valnødder
  • Saft og skal fra 1 usprøjtet lime(ellers evt. bare saft)

Æggene piskes sammen med stevia, fiberHUSK og vanille. Lad det stå, men banan og avocado moses og derefter tilsættes til æggemassen. Derefter tilsættes olie, yoghurt, kakao, mel, bagepulver og hakkede valnødder. Det hele piskes godt sammen og hældes i en lille bradepande med bagepapir. Kagen bages ved 175 grader 20-25 min. Tjek evt. ved at stikke en tandstik, et tyndt trægrillspyd eller noget i den stil ned i midten – den må ikke være direkte klistret.

Stevia har jo en let lakrids-agtig smag, som man godt kan mærke lidt i denne opskrift. For at gøre den sødere kan man eventuelt prøve at tilføje lidt ekstra banan eller dadler.

Den er glutenfri og sukkerfri – det mælkefri kan du selv styre, alt efter hvilken yoghurt, du vælger at bruge. Der er jo dog æg i. Evt. kan man prøve at erstatte med hørfrøslim, hvis man er vant til at bruge det. Kan både nydes lun og afkølet – evt. med lidt frisk frugt, is eller lignende.

facebook

bloglovin’

25 thoughts on “FUDGY BROWNIE MED AVOCADO OG BANAN

  1. Hej Benedikte
    Det lyder lækkert. Min datter har diabetes 1, så den vil jeg prøve af. Kan du ikke lige skrive målet på stevia-delen igen, der mangler noget tror jeg.

    Mvh. Dorthe

  2. Jeg har været lidt på udkig efter en sukkerfri kage – og det ser ud til, at jeg har fundet den! Jeg er lidt ny ud i det sukkerfri, så derfor kan jeg ikke lade være med at tænke på kakaopulveret, bruger det et specielt sukkerfrit mærke? Og ved du om stevia kan erstattes af multisød?
    Mange hilsner
    Irene

  3. Neeej, hvor ser den bare lækker ud – den frister godt nok for en chokoladeelsker som jeg! Så er det bare bonus, at den faktisk indeholder gode ting og sager;) den må prøves en gang ved lejlighed!

    • Forresten: Hvilken mængde Stevia tales der om? Og kan man evt. lave den med almindeligt mel, hvis man nu sagtens kan tåle det? 🙂

      • Jeg har skrevet målet på nu 😉 og det tror jeg sagtens, måske lidt mindre, en 40 g, hvis det fx er fuldkornshvedemel, som der står inde på iforms hjemmeside.

    • Tusind tak! Ja, jeg synes altså, at den smagte ret godt 🙂 på ingen måde overdrevet sød, men bare med en let smag af kakao – og så dejlig svampet 🙂

  4. Jeg har lige lavet kagen (dog efter opskrift på IFORMs hjemmeside) og jeg er simpelthen så skuffet.. Der måtte både et ordentligt lag glasur (der røg den sukkerfrie kage) og friske jordbær til, før den overhovedet kunne spises. Jeg ved ikke, om jeg har gjort noget forkert.. Men min kage smager mildest talt forfærdeligt. Øv altså! :/

    • Hmm det lyder ikke godt! Altså, de småting, som jeg har lavet lidt om i min, har jeg gjort for smagens skyld og for at gøre den glutenfri. Fx tilfører lime rigtig meget, lidt flere valnødder og knap så meget stevia for ikke at få en for “lakridset” smag… Der synes jeg, at smagen blev god – ikke overdrevet sød, nej, men let kakao- og banansmagende. Evt. vil jeg mene, at man kan tilsætte lidt mere banan og lidt mere mel for en smule mere sødlig smag uden, at den skal blive mere smattet.. Eller dadler.

      • Åh ja, det er faktisk slet ikke nogen dårlig idé! Det kan godt være, at jeg skulle prøve med et par ændringer og så prøve igen. Jeg synes desuden, at min smagte ret bittert? Og at olivenolien smagte ret meget igennem?

          • Kan man evt. bruge en anden olie end olivenolie? Måske overdøver limen smagen af olie? I forhold til den bitre smag: jeg har muligvis puttet for meget kakao i, for min smager ret meget af kakao og ikke bare en smule, som du skriver. Jeg kunne ikke smage banan overhovedet! Eller måske var det avocadoen, som ikke var helt god. Den smagte også en smuule underligt..

            • Hvis man kan lide nøddeolie, så tror jeg, at det kunne fungere rimelig godt. Hmm, jeg synes ikke, at den bør smage gennemtrængende af kakao. Måske tag i underkanten af 50 g. Og så kunne appelsin i stedet for lime måske være en idé? Både skal og saft? Det giver lidt bedre sødme frem for syrlighed…

  5. Hey og tak for opskriften.
    Efter at have læst kommentarerne har jeg justeret kagen lidt ved at erstatte olivenolie med kokosolie og bruge saft og skal af en appelsin i stedet for lime. Jeg brugte også mandler i stedet for valnødder for jeg eeelsker mandler 😉

    Tak for en skøn blog:-)

  6. Tak for en super lækker opskrift, som er den første, men bestemt ikke den sidste, jeg prøver fra din hjemmeside!
    Kagen har en super lækker og fremtrædende smag af kakao, men samtidig en luftighed, der gør, at den smelter i ganen – et lille stykke er perfekt til lige at få stillet choko-trangen. Hvis den skulle gå som dessert, ville jeg dog søde den med en smule ekstra stevia, da den er meget koncentreret omkring den rene kakaosmag.
    Under opskrifter kan jeg også se nogle brombærmuffins, jeg kan dog ikke åbne siden med disse. Vil du tjekke, om der er noget i vejen med linket?
    Mvh, Frederikke 🙂

    • Bradepanden er ca. 20×30 cm 🙂 så måske 4 personer alt efter hvor kagesulten man er? 😉

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

