ÆBLEKOMPOT MED INGEFÆR, KARDEMOMME OG CITRON

Efteråret kommer snigende – kan I mærke det? Temperaturen er droppet en smule, der er både mere klart og frisk vejr, men også mere blæsende og vådt vejr. Sensommeren og efteråret betyder æbler og pærer, brombær, græskar, sammenkogte retter, gyldne blade på træerne, tørklæder, uldne frakker, der findes frem fra sommerhiet, varm the, film og vandpytter. Det har jo egentlig knap nok været sommer, som vi kender den, men derfor skal efteråret bydes pænt velkommen alligevel, hvilket jeg gør med sensommerens æbler forvandlet til en skøn og frisk krydret kompot, som ikke er for de ingefær- og kardemommesarte sjæle.

Opskriften er – endnu en gang – fundet hos Green Kitchen Stories og er helt uden sukker og tilsætningsstoffer, hvilket også betyder, at den skal opbevares på køl i en lufttæt glaskrukke. Når denne er åbnet, holder den sig formentlig omkring en uges tid, men indtil da kan den holde sig i flere uger. Den giver ca. 2 glaskrukker æblekompot.

  • 1 kg æbler
  • 4 dl vand
  • 2 spsk frisk ingefær
  • 2 spsk kardemommefrø
  • 2 tsk stødt kanel
  • 2 kanelstænger
  • 30 blade citronmelisse, finthakket(et lille trick er, at putte bladene i et glas, plastkrus, et “aflangt” decilitermål eller lignende og klippe dem med en saks – det er meget nemmere og giver et godt resultat)
  • Saft og skal fra 1/2 citron

Skær æblerne i stykker(bevar gerne skrællen, hvis du vil – det gjorde jeg). Læg alle ingredienser i en gryde, og bring det i kog. Skru herefter ned for varmen, så det stadig simrer godt, og lad det gøre dette i omkring 40 minutter. Omrør og check, at det ikke på nogen måde brænder fast – ellers tilsæt mere vand. Fjern kanelstængerne fra den færdige æblekompot, hæld den i glaskrukker renset med kogende vand, og luk dem til med det samme. Brug den som tilbehør til pandekager, morgengrød, kødretter, og hvad du ellers kan finde på.

facebook

bloglovin’

22 thoughts on “ÆBLEKOMPOT MED INGEFÆR, KARDEMOMME OG CITRON

  1. Lyder lige som noget jeg vil lave! Men kan man evt. bruge stødt kardemomme i stedet for kardemommefrø? Og hvor meget skal man i så fald bruge så? 🙂

  2. Jeg får snart en stor levering æbler, af nogen der er så heldige at have æbletræer og ud af dem, skal jeg da bl.a. lave denne opskrift 🙂

  3. Pingback: GRÆSKARPANDEKAGER MED ÆBLEKOMPOT « SUND MUMS

  4. Hvorfor beholde skrælden på æblerne? Kender flere der vil mene det er et problem at spise det så.

    • Hvorfor ikke? Ingen problem for mig, i hvert fald 🙂 skrællen bliver dejlig blød af den lange kogetid. Men ja, man kan sagtens fjerne skrællen først, hvis man vil 🙂

  5. Jeg har lige givet den gas (den er stadig lun) med denne opskrift og den er blevet helt forrygende! 🙂
    Jeg brugte madæblerne fra haven med skræl (de blev helt bløde og tilføjede lidt flydende Stevia da æblerne er forholdsvis sure i det) og da jeg kendte ikke målet mellem stødt kardemomme i stedet for kardemomme frø, så den fik sikkert lidt vel rigeligt for de flestes smagsløg og sjussede også en smule mere kanel i.
    MEN… må så også indrømme at den passer helt perfekt til mine egne og i øvrigt er forrygende som topping på en af mine friskbagte boller 🙂
    Fra nu er det ud med syltemøjet, på med kompotten!

    • Det lyder dejligt! Kardemomme er altså lækkert – der giver jeg dig ret. Og så længe du selv er vild med den, det er det vigtigste! 😉 Lyder som en god nyttehandel 🙂 nyd den!

    • Tusind tak! Det står liiige over ingredienslisten:
      “Opskriften er – endnu en gang – fundet hos Green Kitchen Stories og er helt uden sukker og tilsætningsstoffer, hvilket også betyder, at den skal opbevares på køl i en lufttæt glaskrukke. Når denne er åbnet, holder den sig formentlig omkring en uges tid, men indtil da kan den holde sig i flere uger. Den giver ca. 2 glaskrukker æblekompot”

      🙂

  6. Jeg lavede æblekompotten for et par dage siden, og den blev super god! Har både prøvet at spise den med dine græskarpandekager(også super lækker) og som tilbehør til andebryst. Det sidste fik faktisk mig selv til endelig at starte den madblog jeg har snakket om så længe, så nu må vi se hvordan det går 🙂

    Tusind tak for en super lækker blog – den har været særligt inspirerende efter jeg selv har været nødt til at prøve at lave både gluten- og mælkefri mad!

    • Nej, hvor dejligt og fantastisk at høre! Det glæder mig meget at kunne være til en sådan inspiration 🙂 så krydser jeg fingre for dig, held og lykke med projektet!

  7. Pingback: SIMPEL KANELHAVREGRØD MED EFTERÅRSTILBEHØR « SUND MUMS

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

