GRÆSKARPANDEKAGER MED ÆBLEKOMPOT

Jeg ved det godt – der er gået total efterårsstemning i bloggen. Men det er lidt dejligt på en måde, ikke? Der er bare nogle hyggeelementer forbundet med efteråret og de fødevarer og retter, der hører til. Denne gang er det græskarret, som er blevet brugt på kreativ vis i pandekager. Græskar indeholder gode og vigtige næringsstoffer, mætter godt og er samtidig kalorie- og kulhydratfattigt – dog ikke med så stort indhold af kostfibre. Opskriften blev ret så god, og jeg valgte at lave en “pumpkin pie”-krydderiblanding, der indeholder mine yndlingskrydderier: kanel, ingefær, muskatnød, allehånde og nellike. Det er lige til pebernødder, men ikke helt alligevel. For denne blanding passer jo netop perfekt sammen med græskar. OG – så fandt jeg lige en lækker måde at bruge min krydrede æblekompot på.

“Pumpkin pie”-krydderiblanding(alle krydderier er stødt):

  • 3 spsk kanel
  • 2 tsk ingefær
  • 2 tsk muskatnød
  • 1,5 tsk allehånde
  • 1,5 tsk nellike

Bland alle krydderierne godt sammen, og opbevar blandingen i en krydderikrukke/-dåse/-glas/-beholder.

Græskarpandekager, ca. 8-10 stk. af mindre størrelse:

  • Cirka 2,5 dl græskar(ikke dåse eller puré eller lignende – bare rigtig græskar)
  • 1,5-2 tsk pumpkin pie-krydderiblanding(alt efter, hvor kraftigt det skal smage igennem)
  • 1 banan
  • 2 dl boghvedemel
  • 1 tsk bagepulver
  • 1 knivspids stevia(kan undlades)
  • 2,5 dl rismælk

Blend alle ingredienserne, indtil du har en god og lidt tyk pandekagedej. Steges som små pandekager – jeg brugte olivenolie. Spis dem lune eller kolde og med lige det tilbehør, du synes er passende.

Det var her, jeg brugte den æblekompot med ingefær, kardemomme og citron, som jeg lavede den anden dag. Den smagte virkelig lækkert til, og dens krydderier passer godt til “pumpkin pie”-smagen. Derudover lidt valnødder, og man har dermed skabt en ægte efterårstallerken. Spis pandekagerne morgen-middag-aften og nyd den gode kanelbaserede krydderiblanding, som jeg holder meget af.

facebook

bloglovin’

16 thoughts on “GRÆSKARPANDEKAGER MED ÆBLEKOMPOT

    • Altså, både og, jeg “udhuler det”, bruger kødet fra græskaret, det behøver ikke hakkes så meget, når det kommer i en blender.. 🙂

      • For pokker så læs det da ordentligt Anja! 🙂 Jeg må simpelthen prøve de en dag – Jeg elsker græskar i suppe, så det det må altså prøves i pandekager også!

  1. Pingback: DEN KRYDREDE GULERODSKAGE « SUND MUMS

  2. Hej 🙂 din blog er helt fantastisk! Den har virkelig givet mig inspiration til at leve et sundere liv! Jeg har tænkt mig at lave disse pandekager i aften, men da jeg ikke kan opsnuse boghvedemel ville jeg høre, om det er muligt at lave pandekagerne med hvid hvedemel?

    Mvh
    Ida

    • Tusind tak for dine søde ord! Det glæder mig meget, at jeg kan give en sådan slags inspiration. Hmm – det kan du nok sagtens.. Ellers groft hvedemel, måske.

  3. Jeg fandt boghvedemelen – pandekagerne blev helt fantastiske! Selv min far, som ellers ikke går op i sund mad, kunne lide dem!

  4. Pingback: Efterårs pandekager | C fashion

  5. Vil også gerne rose dine sider her:-) Mon ikke også jeg kan skifte græskar ud med squash?

    • Hej Anja,
      Mange tak for din kommentar! Det vil jeg godt tro, at du kan – dog har græskar i sig selv noget sødme, som jeg ikke tror, at man finder hos en squash, og samtidig er konsistensen lidt anderledes – måske man skulle tilføje en ekstra banan så?
      Mange hilsner Benedikte

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

