DEN KRYDREDE GULERODSKAGE

Endnu en opskrift, der indeholder en god portion af mine yndlingskrydderier. Denne opskrift har jeg fundet lidt inspiration til forskellige steder og nogenlunde skabt en udgave, der er gluten-, laktose-, sukker- og æggefri. Og som smager godt og er kompakt, fyldig og lækker. Det gav mig samtidig chancen for at bruge den pumpkin pie-krydderiblanding, som jeg lavede til disse pandekager på en ny måde.

GULERODSKAGE

  • 3 spsk chiafrø lagt i blød i 9 spsk vand – eller brug evt. 3 æg i stedet
  • 2 bananer
  • 10 dadler
  • 5 spsk olie(jeg brugte raps – solsikke er nok også godt)
  • 2,5 dl boghvedemel
  • 2 tsk bagepulver
  • 3 tsk pumpkin pie-krydderiblanding som her – eller også en traditionel med de vigtigste: 3 tsk kanel, 1/2 tsk muskatnød og 1/2 kardemomme
  • 4 almindelige gulerødder(hvis de er lidt store i det, så tag 3 i stedet) – rives
  • 1 1/4 dl kokosmel
  • 1 1/4 dl rosiner(jeg foretrækker jumborosiner – mere smag)
  • 1/4 dl grofthakkede valnødder

Når chiafrø er lagt i vand, så forvarm ovnen på 175 grader – lidt lavere, hvis det er varmluft. Bruger du æg, så pisk disse. Ellers gå direkte til at blende/hakke bananer, dadler og olie i en foodprocessor. Bland mel, bagepulver og krydderier sammen, og tilsæt dem til banan-daddelmassen sammen med chiafrø/æg. Bland det hele sammen med revne gulerødder, kokosmel, rosiner og grofthakkede valnødder, hæld i en springform foret med bagepapir eller lignende. Bages i ca. 40 min. ved omkring 175 grader(lidt mindre ved varmluft). Den skal blive tør, men må ikke tørre ud. Stik evt. en tandstik eller lignende i den for at tjekke, om dejen hænger fast. Lad den køle af.

Og det er jo her, at man skal lave en lækker form for glasur, sund eller ej. Man kan muligvis laves un slags sund udgave, der er baseret på bananer, dadler eller honning og en form for yoghurt tilsat noget syrligt ala citron- eller limesaft. Og så drysse med nogle hakkede nødder, fx valnødder eller hasselnødder. Det er jo ikke lige en specifik opskrift, men det grunder i, at jeg ikke selv lavede en sådan. Ikke fordi, jeg ikke kan lide det, men jeg havde ikke lige lyst denne gang. Sådan kan det jo gå.

facebook

bloglovin’

13 thoughts on “DEN KRYDREDE GULERODSKAGE

  1. Hvor ser den smuk og lækker ud! Og den minder mig om dine lagkagebunde uden gluten. Måske er brugen af boghvedemel, der gør det?
    Men hold op, hvor ser den god ud – den vil jeg virkelig prøve at lave. Er glad for dine erstatningsforeslag 🙂

  2. Mums, hvor er den bare god…Bliver bedre jo længere den ligger…problemet er at man bare ikke kan lade den ligge særlig længe 😉

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

