DET ALTERNATIVE SMØRREBRØD

Dette indlæg kræver egentlig ikke så mange ord for at beskrive selve “opskriften” – da der som sådan ikke er nogen. Det er måske mere en slags påmindelse om og inspiration til, at smørrebrød og pålæg er meget mere fleksibelt, end det nogle gange gøres det til. Og i denne her omgang er det frugt- og grøntrelateret.

Der er her otte forskellige madder, som alle indeholder en form for frugt eller grønt(eller – avocado… hvad er det nu egentlig, det er…) med et lille twist. Brødet spiller jo en vis rolle, da det så at sige er den bærende del i konceptet smørrebrød. Men uanset hvilken type brød, man bruger, om det er franskbrød, grovbrød, rugbrød, knækbrød(tip: gluten- og laktosefrit knækbrød fra wasa kan anbefales) eller fibernøddebrød, om man rister det eller ej, så er der lidt inspiration at hente her.

Der er tomat(gerne cherry- eller blommetomater) på bund af pesto drysset med timian, som her er tørret, men man kan også med fordel bruge frisk timian i stedet – og man kan endda også erstatte med basilikum og gerne en frisk én af slagsen. Desuden en mad med pære dryppet med limesaft og mandler, som kan tørristes på en pande:

Banan er en god klassiker som pålæg, da den tilfører tilpas sødme, men samtidig er frisk – og her i samspil med hakket mørk chokolade og finthakket chili mættes sukkersulten perfekt. En anden god alternativ klassiker er avocado helt simpelt med citronsaft, salt og peber. Hvis man har fat i en perfekt moden avocado af god kvalitet, så smager den virkelig lækkert og har en god konsistens.

Smukke blommeskiver drysset mildt med mit yndlingskrydderi kanel er en af mine nye favoritter. En anden mad er æble med rosiner, hvor jeg her har brugt udblødte rosiner, da de bidrager med en ekstra sødmefuld smag.

Friske, modne og “spændstige” blåbær knust på brød – simpelt og lækkert. Og en alternativ bananmad med bananskiver lagt på pesto med et drys peber og toppet med vindruer.

Husk at følge SUND MUMS på facebook og bloglovin’.

24 thoughts on “DET ALTERNATIVE SMØRREBRØD

  1. Sikke mange spændende kombinationer – og superflotte billeder!
    Og ja, en avocadomad eller en banan ditto er vitterligt noget af det bedste, der findes 😀

    • Rugbrød med tomat nemlig bare godt – har jeg altid fået hos min mormor… Og den med banan, pesto og druer er vrkelig overraskende fantastisk!

  2. Wow det ser godt nok lækkert ud! Kunne godt tænke mig at dele dit billede på min egen blog, men henvisning til din blog og opskrifterne, hvis det er okay med dig??

  3. Pingback: Det alternative smørrebrød « Levnedsmiddelingeniøren

  4. Gud hvor er det smart. Jeg ved godt hvad jeg skal overraske min kæreste med, næste gang han plager om dessert 😉
    og en tomatmad går man altså bare ALDRIG galt i byen med. Specielt på noget hjemmelavet brød. Tak for inspiration endnu engang!

    • Hej Emma,
      Det er “håndskrift”, som jeg har brugt her – jeg har en tegnepen med board til fra Bamboo, som man tilslutter computeren, hvor man så selv kan tegne og skrive. 🙂
      Ha’ en dejlig dag!
      Hilsen Benedikte

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

