NÅR DER SKAL SYNDES… MORS ÆBLEKAGE MED SMULDREDEJ

Tusind tak for jeres kommentarer i forrige indlæg og deltagelse i konkurrencen. Vinderen blev Astrid Lind. Jeg sætter virkelig stor pris på, at I tager jer tid og tanker til at skrive så gode kommentarer og sætninger omkring sundhed og jer selv. Der var mange gode tanker, men overordnet er det dejligt at vide, at I har en rigtig god tilgang til sundhed, hvor man ikke bør være fanatisk, men netop har overskud til at “synde” en gang imellem og stadig har hovedet på rette plads  i hverdagen. Der var et par visdomsord hist og her, som jeg gerne lige vil fremhæve:

Jeg synes ikke man skal være nødt til at leve af gulerøder og ting fra helsekostforretninger for at føle sig “sund”, men synes heller ikke det kan passe at man skal æde junk food i rå mængder for at “hygge sig”.

Zoffe

… fordi jeg kan mærke, at det er sundt for netop mig.

Freya

… men for at det ikke skal gå over gevind tillader jeg også at vi ‘synder’ engang i mellem. Igen, med sund fornuft. For man behøver jo ikke spise hele posen med slik.

Frk. Vægt

Det handler om de gode oplevelser, og at man ikke springer over hvor gærdet er lavest, men istedet der hvor man bliver glad helt ned i maven.

Mette

Jeg har i hvert fald fundet ud af det ikke er sjovt at være åleslank og superfit, hvis det betyder man sidder alene hver aften. Sundhed er balance.

Laura

Men helt ærlig – Man har kun en krop, som fortjener, at man passer lidt på den og her tænker jeg både fysisk og psykisk – Mad påvirker begge behov (Det samme gør motion).

Ina

Jeg ser på sundhed som et helhedsbillede hvor mad, motion og generel glæde for de ting, man beskæftiger sig med i hverdagen, tilsammen skaber et sundt liv – og deriblandt skal der også være plads til at skeje ud med usunde ting såsom at drikke alkohol sammen med veninderne inden en fest – eller nyde mors lækre æblekage med efterårets danske æbler og lækker crumble.

Anne Katrine

Og med de sidste fine ord vil jeg dele den omtalte opskrift på æblekage med smuldredej med jer, som jeg vil tilegne til min mor, der har lavet dette vidunder utallige gange. For som mange af jer er inde på, så er det okay at synde en gang imellem – og når der skal syndes, så er denne kage en oplagt kandidat:

ÆBLEKAGE MED SMULDREDEJ // 4-6 personer

¾ kg æbler

¾ dl sukker

2 tsk kanel

1 dl rosiner

2 dl hvedemel

125 g smør

1½ dl sukker

Skræl æblerne, skær dem i tynde skiver, og læg dem i et smurt, ovnfast fad. Bland sukker og kanel, og drys det på æblerne sammen med rosiner. Til dejen smuldres mel, smør og sukker sammen. Dejen smuldres over æblerne og sættes i ovnen.

Bages i cirka 45 min. ved 180 grader. Serveres lun med eller uden tilbehør som for eksempel vanilleis.

Og så vil jeg lige slutte af med at dele Marie-Louises meget fine og sunde digt med jer, som jeg takker mange gange for, at hun har taget sig tid til at digte:

Sund uden grums, det er mums!
Usund jeg er i en stund, men at leve sundt jeg forsøger året rundt.
Uden en sund krop livet bliver et flop, med et sind der ikke duer til en pind!
Min hjerne skal virke, uden at knirke, det gør den bedst, når jeg spiser sundt som en hest.
Tilsætningsstoffer de flopper, mens jeg ud i mums bloggen hopper!

3 thoughts on “NÅR DER SKAL SYNDES… MORS ÆBLEKAGE MED SMULDREDEJ

  1. Hej, Nu har jeg fået kigget mig lidt rundt og syntes det en rigtig fin blog du har fået stablet på benene, jeg er selv rimelig ny, så dejligt med lidt inspiration – Kig gerne selv på min og giv lidt feedback, har ikke fået så meget kritik på den så ville dejligt med at høre lidt (: http://www.danskisverige.wordpress.com
    Mvh
    Dansken

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

