SLOWJUICING MED VITAPURE JUICER

DETTE ER ET SPONSORERET INDLÆG.

Jeg har tidligere hørt om slowjuicere, men ikke selv skænket det videre tanke, før jeg fik lov at afprøve det selv på et produkt fra Princess, der hedder VitaPure Juicer, som er en af de slowjuicere, der findes på markedet. Jeg kan godt lide princippet: Man får mere ud af sine råvarer næringsmæssigt i forhold til at lave juice – både fibre, enzymer, vitaminer og mineraler bevares bedre. Faktisk får man i denne op til 86 % mere i sammenligning med en traditionel juicer(centrifugal saftpresser) og dermed skulle næringsstoffer og enzymer blive bevaret bedre i det færdige “produkt”. Det sker ved, at maskinen køre ved meget færre omdrejninger i minutter, så der heller intet skum dannes, og det er meget mere skånsomt. Der er skrevet rigtig godt om emnet på bloggen slowjuiceren.dk, hvor jeg blandt andet har læst mig til, at juicen ikke bliver iltet på samme måde som ved centrifugalprocessen, “så er juicen meget mere ensartet og kan tåle at stå i køleskab op til 48 timer”. Dette synes jeg især kan være en fordel, da jeg ofte har prøvet at stille juice på køl, som bare bliver… Mærkelig?

SyncForce_202041_576_310_q_202041_2707-1

Og her vil jeg lige spørge: Har i nogen erfaring eller præferencer med slowjuicing? Da jeg ikke har prøvet andre typer slowjuicere, skal jeg ikke kunne sige noget om, hvilken der er bedst, mest effektiv og så videre. Men jeg kan i hvert prismæssigt se, at denne ikke ligger i den normalt “dyre” ende for slowjuicere, som faktisk starter omkring 2500 kr. og ryger deropad – helt op til 10.000 for de vildeste. Puha! Men denne har jeg set i alt fra 900-1500 kr. Så det er godt, at der også findes nogle i en lavere prisklasse til os, der desværre ikke kan punge ud. Jeg har også set andre, bl.a. Wilfa og Philips, i samme prisklasse.

DSC_0439

Man kan blandt andet på billedet se, at slowjuicer-juicen til venstre er mere ensartet, og centrifugal saftpresser-juicen til højre skiller mere i farverne – og her er det kun ren æblejuice. Jeg har testet maskinen sammen med en centrifugal saftpresser med de samme ingredienser flere gange – altså med forskellige kombinationer også af hårde og bløde frugt- og grøntsager. Det er ret tydeligt at se, hvordan selve “saftudbyttet” er bedre ved slowjuiceren, da pulp’en(frugt- og grøntresterne) er mere tør. Og hvis man fjerner alt det overskydende skum ved centrifugal saftpresseren, så får man faktisk reelt ikke lige så meget juice som ved slowjuiceren. I min sammenligning har jeg fundet nogle fordele og ulemper:

FORDELE

86 % større næringsudbytte. Og større juiceudbytte. Samt ingen skum.

Den er meget lydsvag, da den kører med færre omdrejninger i minuttet, så den nærmest “tygger” sig gennem frugt- og grøntsager.

Den består af et lavt antal dele, der let kan skilles ad og rengøres både under vandhane og i opvaskemaskine.

Den kan klare at juice urter, salat og hvedegræs – og kan også bruges til at lave f.eks. mandelmælk i stedet for at bruge en blender.

Der er 5 års garanti på motoren. Så når man køber en lidt billigere slowjuicer, så kan det jo være, at motoren kan give lidt hurtigere op – så er det godt med garantien.

Der er lidt små rester af frugt- og grøntsagskød i juicen – hvis man kan lide det, er det jo en god fordel. Jeg kan.

Se evt. lidt video her.

ULEMPER

Det går langsomt – så hvis man er en travl familie, der juicer om morgenen, så er det måske ikke lige sikkert, at det er sagen.

Man skal skære sine frugter og grøntsager ud i mindre stykker, end man er vant til i en centrifugal saftpresser med stor “feed tube” – i hvert fald den, som jeg har. Dette tager jo også lidt mere tid.

Da jeg ikke har sammenlignet med andre slowjuicere, er jeg ikke helt sikker på, hvordan det er i forhold til de andre, men den kan have lidt svært ved at få fat i frugt- og grøntstykkerne, så det kræver lidt arbejde.

Der er lidt små rester af frugt- og grøntsagskød i juicen – hvis man ikke kan lidt det, er det jo en ulempe.

DSC_0426

Men hvad tænker og synes I? Laver I selv juice, en af nutidens største sundhedstrends, og hvilken type saftpresser bruger I? Kunne I overveje en slowjuicer? Det er meget interessant, om det, at noget giver et større sundhedsudbytte, kan være medvirkende til, at man vil vælge et nyt produkt.

Rigtig god tirsdag, og jeg trækker en vinder af bogen “Når din mad gør dig syg” i overmorgen.

Indlægget er sponsoreret, men vurderingen er helt min egen.

Husk at følge med på facebook og bloglovin’.

3 thoughts on “SLOWJUICING MED VITAPURE JUICER

  1. Inspireret af Jane Plants bog “Dit liv i dine hænder”, købte jeg for en måned siden en Hurom Slow Juicer, og den er på rekordtid blevet min foretrukne køkkenmaskine (og der er ellers mange af dem!). Havde læste fantastiske anmeldelser af maskinen og var heldig at finde den brugt men i super stand på dba.dk til 2000,-. Jeg presser juicer af gulerødder, rødbeder, mandler, fennikel og lidt frugt for sødme morgen og aften (og ren frugt til ungerne, der kan spore en gulerod som en jaghund!) – og det har haft en fantastisk effekt. Juicen giver en ekstra god mæthedsfornemmelse fra morgenstunden (sammen med morgenmad), så jeg generelt er mindre sulten (og lækkersulten) i løbet af dagen (på den konto er der røget 3-4 kg.). Samtidig er der en tydelig forbedring af mit psoriasis, som ellers har været mere eller mindre stabilt i snart 25 år! Og endelig oplever jeg generelt bedre velbefindende…

    God fornøjelse 🙂

    Mvh Mette, 35 år

    • Tusind tak for din kommentar, Mette. Det glæder mig virkelig på dine vegne at læse dette 🙂 helt vildt! Hvor er det fantastisk, hvad det man gøre. Havde du inden dag haft lavet juice på en anden maskine, eller kastede du dig direkte ud i det med en slowjuicer?

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

