VINTERGRØD

Vinterens kommen med sne, kulde og røde kinder kalder på masser af grød tilsat varm the, tæpper og filmhygge. Her er en vinterudgave med havre og hirse, der luner og smager. Men først vil jeg sige, at vinderen af bogen “Når din mad gør dig syg” er Freya, så tillykke til hende og god læsning! I andre kan kaste jer ud i en varmende grød her i snekulden. Jeg nød min under et blødt bomuldstæppe med en kop grøn julethe i selskab med Desperate Housewives.

VINTERGRØD MED HAVRE OG HIRSE

  • Lige dele havregryn(jeg brugte grovvalsede) og hirseflager
  • En lille håndfuld kakaonibs
  • Lidt nødder(jeg brugte hasselnødder), groft hakkede
  • Kanel, vanillepulver og et nip stødt nellike
  • Et nip salt
  • Figner
  • Kokosflager
  • Clementiner

Kom havre og hirse i en kasserolle sammen med de fleste kakaonibs(gem lidt til servering), groft hakkede nødder, kanel, vanille og nellike. Kog grøden op og rør godt rundt, til den får den rette konsistens. Sluk for varmen, tilsæt salt, og rør rundt. Server pyntet med kokosflager, kakaonibs, figner og clementin.

Jeg hældte lidt honning med kanel over grøden, mens den stadig var godt varm, og nød den med en god kop grøn the med kvæde til.

10 thoughts on “VINTERGRØD

  1. Fed opskrift! Enkel og lyder lækker! 😉 men tænkte. Skal der vand eller mælk i?

    • Flot så fik den skrevet 2 gange alligevel 😀 undskyld! Så er du da ikke i tvivl om hvad jeg mener! 😉

  2. Mums!
    Jeg er også blevet en kæmpe fan af alle mulige forskellige smagskombinationer i grød (seneste yndlings er lakrids med hindbær!), men jeg laver det egentlig altid af boghvedegryn. Er du glad for hirseflager? 🙂

    • Jeg kan godt lide hirseflager, ja 🙂 smagen og konsistensen bliver god. Men kan også godt lige boghvedegryn, de er bare lidt grovere i det 🙂

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

