GLUTEN-, MÆLKE- OG SUKKERFRI ÆBLESKIVER

Jeg har forsøgt mig med flere julede opskrifter, som jeg bare ikke lige har fået til at fungere endnu på min måde – heriblandt pebernødder, som jeg virkelig gerne vil have til at fungere. Men det er ikke lykkedes mig endnu. Hvis nogen har en rigtig god og allergivenlig opskrift på pebernødder og andre lækre julesmåkager, så tager jeg meget gerne imod. MEN – det er derimod lykkedes mig at lave nogle æbleskiver, der virkelig duer og smager. De smager faktisk tæt på bedre end almindelige, da de ikke er lige så fedtede i smagen. Det er jo bonus. De er faktisk virkelig, virkelig gode, hvis jeg selv skal sige det. En smule mere “tunge”/kompakte i midten end normalt, men who cares, når man undgår både gluten, mælk og raffineret sukker?

DSC_0214

Jeg har fundet lidt forskellige opskrifter hist og pist og fundet frem til denne kombination, som virkelig fungerer godt. Opskriften gav mig styks 23 æbleskiver, hvor jeg lavede det gode trick til at få dem runde, hvor man fylder ekstra i, når de er blevet vendt en kvart omgang.

GLUTEN-, MÆLKE- OG SUKKERFRI ÆBLESKIVER

  • Reven skal af 1 citron(husk økologien her – og jeg mener ikke, at denne bør udelades, da en del smag kommer herfra)
  • 200 g fuldkornsrismel
  • 80 g majsstivelse/maizena
  • 1/2 tsk natron
  • 1/2 tsk havsalt
  • 1 tsk koriander
  • 1/2 tsk kardemomme
  • 2 store tsk HUSK loppefrøskaller
  • 3 æg
  • 1/2 l rismælk
  • 2 spsk citronsaft
  • 15 g honning
  • 50 g kokosolie, smeltet
  • Kokosolie til stegning(her kan det for smagens skyld godt betale sig at bruge kokosolie, som jo koster kassen – jeg synes, at resultatet smagsmæssigt bliver bedre end ved brug af almindelig olie)

Riv citronskal, og afvej i samme skål de tørre ingredienser i form af rismel, majsstivelse, natron, havsalt, koriander, kardemomme og HUSK. Æggene deles i blommer og hvider, og æggeblommerne røres på røremaskine/i foodprocessor sammen med honning, smeltet kokosolie, rismælk og citronsaft i ca. 5 minutter. Sæt her æbleskivepanden til at forvarme på lav varme. Pisk imens æggehviderne til skum. Vend derefter forsigtigt æggehviderne i den rørte masse. Bag/steg(hvad siger man egentlig her?) æbleskiverne på den forvarmede æbleskivepande(eller alternativt: elektrisk æbleskivebager). Instrukser til at opnå flotte og runde æbleskiver følger her:

Desktop100

1: Hav ekstra dej klar i en tyllepose eller lille kande – gerne en plastikpose med hjørnet klippet af.

2: Fyld hullerne i æbleskivepanden til kanten med dej.

3: Når dejen er bagt ca. 1 cm ind, vendes æbleskiverne 1/4 omgang til “højkant” med en strikkepind, tandstik, et trægrillspyd, en fondue-gaffel, eller hvad du nu kan finde på – stik ind fra midten mod “væggen” af dejen, og træk opad.

4: Fyld det kvarte hul til kanten med ekstra dej.

5: Vend derefter æbleskiven igen, og bag færdig. Hvis der er flydt lidt over siderne, stoppes det bare ned, når man vender den. Bag jævnt over det hele, og placer i et ovnfast fad eller lignende.

DSC_0238

Ja, de er selvfølgelig fri for raffineret sukker – hvis man undlader flormelis, som jeg har et anstrengt forhold til. Det smager jo godt, ja, af sukker og sødme, og det er flot på billeder og ved servering. Men der er altså ikke noget sundt ved det. På juleaftensdag ved servering for mine bedsteforældre, der kom forbi, der blev der altså drysset lidt sukker-sne udover.

Fadet, jeg har brugt, er fra serien Mano fra Kähler – jeg er virkelig glad for det. Jeg er vild med den organiske form, det gør et eller andet for serveringen.

Desktop101

De blev nydt med lækker marmelade til – kender I St. Dalfour? Det gør jeg. Det købes tit, fordi der ikke er brugt sukker, men kun frugt, og der ikke er tilsat noget sødemiddel eller ligende. Og det smager virkelig godt. Så når man har brug for at hive lidt marmelade frem(og ikke har mere af mormors hjemmelavede), så har man en god én af slagsen. Jeg har faktisk altid købt dem i Søstrene Grene, hvor de har alle slags, og når man alligevel er derinde en gang imellem for at finde alskens nips, som man behøver og ikke behøver, kan man lige så godt købe dem der.

Derudover lidt æbleglögg varmet med ekstra glöggkrydderier. Lækkert og julet.

11 thoughts on “GLUTEN-, MÆLKE- OG SUKKERFRI ÆBLESKIVER

  1. Hmmm, ser virkelig lækkert ud. Glæder mig allerede til at prøve dem til næste jul 🙂 Hvor mange æg skal der i ?

    • Tusind tak! Ja, så er der noget at glæde sig til 🙂 ups, det har jeg da helt overset! Det er 3 æg, og det er tilføjet nu – tak!

    • Det er de faktisk også, hvis jeg selv skal sige det!
      Jeg har brugt akaciehonning her 🙂 det er også virkelig snart ved at være tid til dem her igen!

      • Tak for svar! Ja det er snart tid :-)! Jeg ar lige et spørgsmål mere; er det muligt at erstatte rismel med en anden glutenfri mel, fx majsmel eller quinoa mel? Og det samme med rismælken, kam den erstattes af ko mælk, skyr eller a38? 🙂

  2. Pingback: GLUTEN- OG MÆLKEFRI ÆBLESKIVER | Stinna

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

