HYLDEBLOMSTSAFT

DSC_0911

Jeg bliver i den sommerlige genre lidt endnu, for endnu en virkelig lækker opskrift, som jeg forbinder med sommer og barndom, er hyldeblomstsaft, der for mig stammer direkte fra min mormor. Hyldeblomsten blomstrer jo i en forholdsvis kort periode og kan bruges til rigtig mange ting. En måde, hvor man kan bevare den skønne smag og duft lidt længere på, er ved at udnytte blomsten til at lave saft af. Den opskrift, som jeg kan lide, er denne, og her har jeg ikke gjort nogle forsøg med at gøre den sukkerfri eller lignende, for det er en klassiker for mig, som den er. Jeg tør ikke ændre på den, for tænk nu, hvis man blev skuffet over, at den ikke smager, som den plejer… Så I får den her direkte fra min mormor af, som endda har været så fantastisk sød at lave noget til mig. Det kan man kun blive sommerlykkelig af.

DSC_0915

Til ca. 3,5 L koncentrat:

20 hyldeblomstskærme
25 g citronsyre
2 citroner i skiver
500 g stødt melis
500 g farin

Overhæld ingredienserne med 1 L kogende vand, og stil et køligt sted. Lad det trække her i en 4-5 dage, si det, og tilsæt 1 tsk flydende atamon, medmindre det står koldt. Hæld på steriliserede flasker eller glas(jo renere det er, jo længere holdbarhed), og nyd saften blandet op med vand, som det bedst passer dine smagsløg(ca. 1:5) med et par isterninger.

Desktop106

Et godt tip fra momse om at udnytte de “brugte” hyldeblomstskærme er at hælde en flaske vodka over, og si blandingen dagen efter. Så har man en dejlig “lille een til halsen”, som hun kalder det. Tippet er hermed givet videre til jer. Ha’ en fantastisk dejlig weekend, søde læsere.

DSC_0700

4 thoughts on “HYLDEBLOMSTSAFT

  1. Pingback: IS MED BLLÅBÆR OG HYLDEBLOMST | SUND MUMS

  2. Pingback: IS MED BLÅBÆR OG HYLDEBLOMST | SUND MUMS

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

