PEKANTÆRTE

DSC_0253

Jeg er vild med pekannødder. De har en virkelig lækker smag, der måske minder lidt om valnødder, men så alligevel ikke – for mig er de faktisk en smule bedre. Især når de bages, får de en dyb, røget smag med en smule bitterhed blandet med sødme. Mums, ikke? Jeg har fået fat i nogle virkelig gode af slagsen fra Nøddebazaren, som jeg har lavet en pekantærte af – bedre kendt som pecan pie. Jeg har valgt at lave en version, der er fri for gluten, mælk, æg og forarbejdet sukker. Hvis jeg selv skal sige det, så er den blevet ret lækker med et cremet fyld og en sødme fra pekannødder, honning og kokosolie i både bund og fyld.

Collager86

Bund:

150 g havregryn
100 g pekannødder – alternativt kan man bruge valnødder
1/4 tsk havsalt
1 tsk kanel
3 spsk kokosolie
3 spsk honning
1 spsk vand

Forvarm ovnen til 175°C(ca. 165-170°C varmluft). Blend havregryn og nødder til mel i en foodprocessor. Tilsæt derefter resten af ingredienserne, og blend til det bliver til en samlet dej. Smør bunden af en tærteform med lidt olie(oliven, kokos, etc), og pres dejen ud i bunden med fugtige fingre. Bag den i 10 minutter, imens du forbereder fyldet.

Collager85

Fyld:

100 g pekannødder, hakket
1 spsk honning

Vend pekannødderne i honningen, og rist i ovnen i ca. 6-8 minutter – dette kan godt gøres samtidig med, at bunden bages. Det kan også sagtens gøres bagefter, hvis du har brug for lidt ekstra tid.

Ca. 25 “almindelige” dadler, udstenet(eller ca. 15 medjool-dadler)
3 spsk honning
1,5 dl rismælk(eller en anden slags, fx mandelmælk)
2 spsk chiafrø – jeg tilsatte disse for at binde fyldet bedre sammen. Jeg tænker, at man alternativt kan tilsætte fiberHUSK, majsstivelse, tapiokamel el. lign.

Blend dadler med honning i en foodprocessor. Tilsæt mælk og chiafrø, og blend igen. Derefter røres de ristede, hakkede pekannødder fra ovenover i fyldet, som så hældes oven på den forbagte bund. Bag derefter hele tærten ved 180°C i ca. 20-25 min. Stik evt. en tandstik i for at tjekke, om den er gennembagt – men pas på ikke at give den for meget, så bunden bliver tør.

Collager84

 

De ristede pekannødder gør en stor forskel i fyldet, så man virkelig får deres smag frem. Jeg kan kun anbefale pekannødderne fra Nøddebazaren, der virkelig er af en høj kvalitet. De importerer dem fra Texas, og hickory-træer, hvor pekannødder også kaldet hickorynødder kommer fra, stammer oprindeligt fra USA. Pekannødder har et højt indhold af magnesium, zink og sunde fedtsyrer, så der er altså ingen grund til ikke at proppe sig med disse fantastiske nødder. Desuden er Nøddebazarens macademianødder de bedste, jeg har smagt – der findes altså nogen knap så velsmagende af slagsen derude.

 

2 thoughts on “PEKANTÆRTE

  1. Hejsa

    Fandt din side via Nøddebazaren, hvor jeg kiggede efter blandt andet Pekannødder til en traditionel pekantærte som er forbeholdt de dage for jeg “snyder”
    Men din opskrift ser faktisk lækker ud, og har helt sikkert en meget anderledes kalorieindhold en traditionel tærte.

    Hvis du forresten vil have din blog indlæses hurtigere, så ville jeg skalere billederne så de ikke fylder så meget.

    God Weekend

    Mvh.
    Jimmy

    • Hej Jimmy,

      Tusind tak – det var dejligt at høre, at du fandt vej herhen! Jeg håber, at der er lidt inspiration at finde – og ja, du må kan jo give dig i kast med en alternativ udgave af pekantærten, hvis du har lyst 🙂

      Tak for tippet, det har jeg slet ikke selv tænkt så meget på, men det er nok en meget god ide at gøre!

      Rigtig god weekend til dig også –

      Mange hilsner Benedikte

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

