BÆRTÆRTE MED GLUTEN- OG SUKKERFRI NØDDEBUND

DSC_0441

Bærsæsonen er ved at nærme sig sin slutning – dog er det nu, at man kan finde et af mine absolutte favoritbær i naturen: brombær. Jeg har tidligere lavet et par opskrifter med disse, og de smager bare fantastisk godt og er efter min mening særdeles velegnede i kager og tærter. Sidste år lavede jeg brombærmuffins og forrige år en chokoladebrombærkage. Derudover er det fantastisk tilbehør til morgenmad, grød og pandekager, og de er specielt gode bare i sin rene form. Jeg bliver denne gang lidt i tærtegenren – hvis du gik glip af forrige indlæg, så var det en pekantærte).

Denne bærtærte lavede jeg lige, da de første brombær stak næsen frem, og der var der stadig danske hindbær, blåbær og ribs i store, så de sneg sig også med i opskriften. Jeg har også brugt frisk mynte, som stadig sagtens kan findes, selvom der er begyndt at komme blomster på. Hvis du er i tvivl om, hvad du skal bruge frisk mynte til, så er det virkelig lækkert at tilsætte til sin smoothie, hvor dens smag virkelig bliver fyldig. Hvis du ikke kan finde mynte, så prøv at nøjes med at vende bærrene i en masse citron og eventuelt lidt vanille.

Tærtebunden bliver pga. dadler blød i det, men smager skønt og er gluten-, mælke-, ægge- og sukkerfri, så her kan de fleste være med. Jeg har fået inspiration til bunden fra mandel-daddelkagen, som jeg tidligere har lavet.

DSC_0358

Fyld:

300 g friske bær + ekstra(måske ca. 100 g, men gerne rigeligt)
1/2 citron, saft + skal
1 spsk flydende honning, fx akacie – jeg brugte nyslynget honning
Frisk mynte – ca. en håndfuld, finthakket
Evt. vanillekorn eller -pulver, hvis du ikke har mynte for en anderledes smag

Skyl bærrene, og lad dem dryppe lidt af. Bland dem i en skål med de resterende ingredienser, og lad det stå og trække i 20-30 min., så smagen kan udvikle sig. Imens kan du bage bunden.

Bund:

Her til en større tærteform ala 24-25 cm – hvis du bruger en mindre form, lav da en mindre portion, så bunden ikke bliver for tyk, da den så bliver sværere at bage præcist.

300 g mandler, kværnes til mel
18-20 “alm.” søde, mindre dadler(altså jeg har ikke brugt Medjool – disse kan også bruges, men nøjes med ca. 10 stk. i stedet)
1 spsk kokosolie, smeltet
1 tsk kanel
Evt. 1 spsk flydende honning, vand el. lign., hvis den virker for tør

Forvarm ovnen til 180°C(170-175°C varmluft). Mandlerne kværnes til mel i foodprocessor, og derefter tilsættes dadlerne, der blendes med, indtil det er blevet en mere samlet masse. Tilsæt derefter kokosolie og kanel, og blend igen, så det til sidst er blevet en helt samlet masse. Fordel dejen ud i en større tærteform ala 24-25 cm smurt med lidt oliven- eller kokosolie. Man kan enten vælge at lave kanter på tærten – men vær opmærksom på, at disse godt kan blive mørke i forhold til bunden, så pas på, at de ikke brænder på. Ellers lav en flad bund uden kanter. Bag bunden i 12-15 minutter. Tilsæt derefter fyldet, og bag i ca. 20-25 minutter, så bærfyldet når at boble lidt – hold øje med tærtebundens kanter. Tilføj en masse friske bær og mynteblade, og server – eventuelt med lidt skyr, græsk yoghurt, soyayoghurt, drænet yoghurt eller lignende rørt med honning og vanille. Eller is. Eller bare som den er.

DSC_0417

4 thoughts on “BÆRTÆRTE MED GLUTEN- OG SUKKERFRI NØDDEBUND

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

