ÆBLEKAGE MED GLUTENFRI SMULDREDEJ

DSC_0364

Så er det endelig lykkedes mig. Jeg har fået lavet en udgave af min mors perfekte æblekage med smuldredej i en gluten-, sukker- og mælkefri version. Jeg vil hurtigt indrømme, at den ikke kan toppe mors – sådan skal det jo nok være – men måske man bare ikke skal sammenligne, for denne her æblekage er virkelig god i sig selv. Og desuden har min mor selv smagt og bedømt, og hun er vild med den, så jeg har sørget for at få godkendelsen.

Det er jo netop efterår, hvor de lækreste, søde og syrlige danske æbler er alle steder at finde. Jeg er storforbruger i denne sæson og bruger dem til så meget som muligt. Men det her er en af de bedste måder at bruge dem på, hvis du spørger mig.

Jeg har valgt at bruge mandler i form af mandelmel sammen med havregryn til smuldredejen, men man kan også bare kværne sine mandler til mel – men det er bestemt også muligt at lave en mere SU-venlig løsning med en smuldredej lavet kun med havregryn.

DSC_0347

Ingredienser:

3/4 kg æbler
2 spsk honning
2 tsk kanel
1 dl rosiner

Forvarm ovnen til 180 grader(170 grader varmluft). Æblerne skrælles og skæres i tynde skiver. Vend dem med honning og kanel, og fordel dem i et mindre ildfast fad. Drys derefter rosinerne udover.

3 dl havregryn, evt. glutenfri
1,5 dl mandler eller mandelmel
3 spsk kokosolie
5 spsk honning
2 tsk kanel

eller

5 dl havregryn, blendet/kværnet
3 spsk kokosolie
5 spsk honning
2 tsk kanel

Du kan selv bestemme konsistensen: skal den være lidt grov, så brug f.eks. grovvalsede havregryn sammen med mandelmel, og skal den være mere fin, kan du blende havregrynene og bruge sammen med mandelmel. Eller du kan lave en billigere version med 5 dl havregryn, som du eventuelt kan blende/kværne til en finere konsistens. Jeg brugte i denne opskrift glutenfri grovvalsede havregryn og mandelmel.

Smelt kokosolien i en lille gryde, tilsæt honning og kanel, og lad det  mikse sammen ved lav varme – det skal ikke koge. Tilsæt dette til havre/mandel-blandingen, og rør godt. Fordel dejen udover æbler og rosiner – prøv at dække så godt som muligt. Bag kagen ved 180 grader(175 grader varmluft) i ca. 30 min. Hold øje med, at smuldredejen ikke bliver brændt. Lad den køle en smule af. Server for eksempel med lidt is eller græsk yoghurt, skyr el. lign. rørt med vanille. Eller blot lun og dejlig, som den er.

DSC_0339Fad: Mano fra Kähler(gave)

5 thoughts on “ÆBLEKAGE MED GLUTENFRI SMULDREDEJ

  1. Åh hvis du vidste hvor mange fejlbagte kager jeg har lavet fordi jeg bare VIL have en crumple uden sukker og mel! Fedt at du har fundet en opskrift, der virker efter hensigten. Den skal jeg helt klart teste næste gang =)

    • Ja, jeg har også været utilfreds med, at jeg ikke lige havde et alternativ her – men det har jeg nu, og det er et okay udfald, vil jeg sige 🙂 så ja, jeg synes bestemt at du skal få prøvet det af 🙂 håber du også kan lide den!

      Mange hilsner Benedikte

  2. Hej Benedikte

    Det er virkelig en god æblekage. Sød og frisk! Jeg lavede den i går og hele familien syntes rigtig godt om den!
    Tak for en masse god inspiration her på din fine side! :o)

    Mange hilsner fra Louise

    • Hej Louise,

      Ej, hvor er det dejligt at høre! Og at hele familien kan være med på den, er jo også godt at vide 🙂
      Tusind tak for dine pæne ord!

      Mange hilsner Benedikte

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

