ÆBLEDRYS

DSC_0392

Da jeg lavede æblekagen forleden, gik der lidt anti-madspildstanker i gang. For jeg stod med en god omgang skræller fra de skrællede æbler, som jeg skulle lige til at smide ud. Men så kom jeg i tanke om dengang, hvor jeg lavede æblechips og tænkte, at jeg kunne lave noget i den stil med skrællerne.

Så det gjorde – jeg vendte æbleskrællerne i noget blendet rålakrids og bagte dem på bagepapir ved 85 grader i varmluft i ca. 1-1,5 time(jeg husker ikke lige det præcise tidsrum – men de skal blot blive helt sprøde uden at brænde af). Så lod jeg det køle helt af og knuste æbleskrællerne, så det blev til æbledrys. Og det har jeg så brugt på skyr og morgengrød siden og haft det godt med mig selv over, at jeg formåede at udnytte alle fødevarer, så der ikke var noget spild. Tippet er hermed videregivet: Lav æbledrys, når du skræller æbler til æblekagen – du kan selv bestemme, hvad det skal smage af. Lakrids, kanel, kakao, etc. Blot ved æbleskrællerne i det krydderi eller den smag, som du ønsker, og bag dem som beskrevet ovenfor.

Har I gode tips til at undgå madspild?

8 thoughts on “ÆBLEDRYS

  1. Hvor er det godt fundet på!! Hader madspil og det er så sjovt at være kreativ med sine rester og især hvis det bliver et vellykket resultat. Tak for tippet og inspirationen 🙂 Mine bedste råd til at undgå madspil er nok bare at lave en god omgang wok eller suppe, der kan du næsten smide alt i, og så får du brugt det du har.
    Kh. Christina

    • Tusind tak! Ja, det er sjovt at lege med, hvor meget man egentlig kan få ud af sine rester – både den rene råvarer og det, som man fx skærer fra på frugt el. lign. 🙂
      Wok eller suppe er også en af de bedste måder at få brugt stort set hele køleskabsindholdet! Godt tip 🙂
      God søndag,

      Mange hilsner Benedikte

  2. Sikke en god idé. Jeg bruger både blomkålsblade og radise- og gulerodstoppe i madlavningen, men har aldrig tænkt på at lave noget af æbleskræller alene. Hvis det kun er et enkelt æble eller to, plejer jeg dog at spise dem, men næste gang jeg skræller en større portion, vil jeg afprøve din opskrift og lægge hovedet i blød og se, om jeg også selv kan komme på noget.

    • Tusind tak for kommentaren 🙂 ja, der er virkelig mange ting, som man lige pludselig kan bruge på forskellige kreative måder!
      Ja, jeg synes helt sikkert, at du skal prøve det – og gerne med andre former for smage 🙂
      God søndag,

      Mange hilsner Benedikte

  3. Hej Benedikte,

    Dejligt at du også forsøger at undgå madspild. Jeg har netop lavet en rå æblesaft af de æbleskrog, som blev til overs efter jeg havde juiced et par kg æbler fra min kollegas have. Det er blevet SÅ godt og jeg er overrasket over at jeg har lavet sådan noget lækkert saft ud af skrog, jeg ellers ville have smidt i komposten!

    Jeg har forresten fået dig/dine opskrifter som udfordring i madblogger udfordringen. Jeg glæder mig!

    Kh Marian

    • Hej Marian,

      Tusind tak for din kommentar 🙂 Ja, jeg kan godt se fornuften i at prøve at udnytte sine fødevarer fuldt ud – især når man er på SU og lignende! Det lyder også som en rigtig god ide 🙂 generelt er der jo normalt et stort spild, hvis man ikke bruger “affaldet”, når man fx laver juice, til noget. Så det er jo mega godt udnyttet! Hvordan har du lavet æblesaften? 🙂

      Ih, hvor spændende! Jeg håber, at du kan finde noget her, som du kan bruge til noget 😉 glæder mig til at se resultatet!

      Mange hilsner Benedikte

      • jeg har netop lagt opskriften på råsyltet æblesaft på min blog. Den er godt nok med (kokos)sukker og atamon, men jeg er endnu ikke så sej til at sylte uden konserveringsmidler.

        See you in the challenge 🙂

  4. Pingback: MADBLOGGERUDFORDRINGEN: ÆBLEMOS UDEN SUKKER » SUND MUMSSUND MUMS

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

