MADBLOGGERUDFORDRINGEN: ÆBLEMOS UDEN SUKKER

I slutningen af septemper fik Nada fra bloggen La Cucina Nada den ide at lave en madbloggerudfordring, hvor man ved lodtrækning fik tildelt en anden madblog, hvorfra man så skulle genskabe eller nyfortolke en opskrift. Det synes jeg lød som en spændende idé, så jeg meldte mig til og fik tildelt bloggen “Det er bare sundt”. Jeg gik straks i gang med at finde en opskrift og havde flere ideer, indtil jeg faldt over den helt rigtige, da jeg netop havde en ordentlig omgang virkelig lækre æbler fra mine forældres have liggende og ikke helt vidste, hvad de skulle bruges. Så det passede helt perfekt at genskabe opskriften på “Verdens bedste æblemos”, som er naturligt fri for raffineret sukker. Og den smager helt vildt godt, vil jeg bare lige sige.

DSC_0916

Æblemos – uden raffineret sukker
Mængde: 1 L

1-1,2 kg æbler
1 tsk stødt kanel
3 dl vand
1 spsk citronsaft
1 vanillestang, delt

Rens og skræl æblerne. Du kan gemme skrællerne og lave f.eks. æbledrys af dem – eller gøre som hos Det er bare sundt og lave æblegele ud af både skræller og kernehuse. Skær æblerne i mindre stykker, og læg dem i en gryde. Tilsæt de resterende ingredienser, og kog det ved lavere varme i 25 min. Mos de sidste stykker af æbler helt ud til sidst, og fjern vanillestangen – gem dem den til fx æblegelé, eller hvis du har andre gode ideer. Hæld æblemosen på et varmt, skoldet, atamonrenset glas, og opbevar æblemosen i køleskabet. Den kan sagtens holde sig flere uger, hvis du har renset glasset ordentlig og bruger en ren ske til at tage med hver gang.

DSC_0906

8 thoughts on “MADBLOGGERUDFORDRINGEN: ÆBLEMOS UDEN SUKKER

  1. Æblemos uden sukker
    2 kg æbler, gerne Ingrid Marie, fjern stilk og blomst og bag æblerne i 1 time ved 160 grader, blend sammen med 22 g revet ingefær og du har den lækkerste lyserøde æblemos.

  2. Jeg er glad for, at du kunne lide min opskrift 🙂
    Jeg har selv gået og luret lidt på dit æbledrys… Det må jeg prøve.

    Og både dine græskar- og dine bananpandekager falder i god jord hos mine piger…
    Men hvornår er pandekager ikke lige noget for børn?! 😀

    • Bestemt!
      Ja, det synes jeg endelig du skal – og eksperimenter gerne lidt med det 🙂
      Hehe, det er det nok altid – hvor dejligt at høre.

  3. Glæder mig over at du ville lege med – måske du vil være med i en runde to?

    Jeg koger nu som oftest mos uden sukker, synes det er sødt i sig selv, og stivelse har en mos som sådan jo ikke brug for. Men tilsat smag er altid godt, og smukt ser det ud med alle de vanille-prikker, og lækkert lyder det med kanel. Den må være god på en gang havregrød. MUMS.

    Hilsen La Cucina Nada

    • Dét vil jeg bestemt gerne! 🙂 rigtig hyggeligt koncept.
      Ja, den har virkelig en dejlig sødme i sig selv. Ja, når man elsker kanel og vanille og lignende krydderier, så er det jo det bedste at kunne proppe en æblemos med det – bestemt godt på grød!

      Mange hilsner Benedikte

  4. Pingback: Madblogger Udfordringen part one | Madbloggernes Himmel

  5. Jeg kan se du skriver at det kan holde sig i uger i køleskab? Men når jeg læser andre steder ser jeg at de anbefaler 2-3 dage… Jeg er vild med din grød, men vil gerne lige have styr på hvor store mængder jeg bør lave af gangen så det ikke bliver dårligt

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

