2-ÅRS FØDSELSDAG, EN KONKURRENCE OG GLUTENFRI BOLLER

DSC_0456

I tirsdags, den 5. november, havde min blog 2-års fødselsdag. Jeg er stolt over, at den stadig kører godt efter endda at have holdt et halvt års pause, og jeg håber, at I alle er glade for at læse med. Jeg fik for noget tid siden bogen “Den glutenfri kogebog” skrevet af Anette Harbech Olesen og Lone Bang. Jeg blev hurtigt ret begejstret for den og dens indhold af både viden, ideer og opskrifter vedrørende emnet. I anledningen af bloggens fødselsdag har jeg skaffet et eksemplar signeret af Anette, som en af jer søde læsere kan vinde – det kan I læse mere om længst nede. Samtidig har jeg bagt nogle glutenfri boller fra bogen, som I får en opskrift med på her.

DSC_0440

I bogen hedder denne opskrift faktisk “Kastanjeboller” – men med mangel på kastanjemel og risflager, så valgte jeg at bruge de råd, der er skrevet under opskriften. De ville formentlig blive sødere med kastanjemel, og jeg ville da ønske, at jeg lige havde haft noget ved hånden, men det må blive en anden, og nu blev de sådan her. I den her version er de faktisk en god erstatning for den klassiske fødselsdagsbolle, hvis man vel at mærke gerne vil have nogle, der er glutenfri, mælkefri, gærfri og æggefri. Lune og med ægte smør på, der er de faktisk en virkelig god erstatning. Just saying. Eller f.eks. med noget sundhedsnutella som her.

DSC_0446

Glutenfri boller med havre og quinoamel
Mængde: Ca. 10 stk.

1/2 l lunkent vand
20 g loppefrøskaller(HUSK)
1 tsk salt – uraffineret
60 g havregryn
100 g quinoamel
50 g hirsel
180 g rismel

Vand og loppefrøskaller røres sammen og trækker i 15 min. Piskes derefter i 2 min. med håndpisker. De øvrige ingredienser tilsættes, og dejen røres godt igennem. Konsistensen skal være som en fast grød.
Formes til boller med fugtige hænder og lægges på bagepladen. Bollerne pensles forsigtigt med olivenolie og bages i 30 min. ved 200°C i almindelig ovn/190°C i varmluftsovn.

Den originale opskrift lyder på kastanjemel i stedet for quinoamel, og risflager i stedet for havregryn. Jeg skal så meget prøve med kastanjemel på et tidspunkt. Har I prøvet at bage med det? Og har I andre gode ideer, så man ikke bare har en pose stående, som man ikke får gjort andet end at kigge på?

DSC_0464Som sagt, så har én af jer i anledningen af fødselsdagen mulighed for at vinde et eksemplar af Den glutenfri kogebog, der er skrevet af Anette Harbech Olesen og Lone Bang. Jeg modtager selv nyhedsbrevet fra Anettes hjemmeside Mad For Livet, og jeg kan kun anbefale andre at gøre det samme. Gode råd, tips, viden, fakta, myter, forslag og opskrifter. Jeg synes bestemt, at I skal tage et kig på hendes hjemmeside og blive inspireret. Nå, men til sagerne:

For at deltage i den lille konkurrence om et eksemplar af bogen signeret af Anette, skal du følge SUND MUMS på facebook eller være tilmeldt SUND MUMS’ nyhedsbrev. Derudover skal du efterlade en kommentar på dette indlæg, hvor du fortæller lidt om en god fødselsdagsoplevelse – du må også gerne lægge en hilsen, hvis har lyst. Jeg trækker en tilfældig vinder søndag eftermiddag.

God fornøjelse, held og lykke, tak fordi du læser med og rigtig skøn weekend –

Mange hilsner Benedikte

29 thoughts on “2-ÅRS FØDSELSDAG, EN KONKURRENCE OG GLUTENFRI BOLLER

  1. Super fin blog som jeg lige er begyndt at følge indenfor den sidste månedstid også på instagram :).
    meget inspirerende og spændende.

    Jeg havde en rigtig god fødselsdagsoplevelse i år, og det er kun 1,5 måned siden, hvor jeg fyldte 24 år.
    Det startede med at jeg var nede og træne, hvor en pige som jeg har mødt gennem træningscenteret og instruktøren som jeg også kender havde kage, flag og balloner med til mig! Den perfekte start på dagen.
    Om aftenen havde min søde faster, som er min “Århusmor” lavet aftensmad til mig og efterfølgende fik jeg besøg af ti søde veninde som fejrede mig, hvor jeg havde bagt lækre sunde kager (som smagte utroligt syndige) og andre lækkerier! Den perfekte dag i dejligt selskab :).

  2. en af mine bedste fødselsdagoplevelser var sidste år, hvor jeg var alene på backpackertur i Thailand, som afsluttende del af min rejse.

    Jeg var forberedt på at være helt alene hele dagen, og nød en stille morgenmad med udsigt over havet. Senere på dagen mødte jeg en sød fransk pige på stranden, der nægtede at lade mig være alene, og ved aftensmaden havde hun været i 7/11 og købe kage med fødselsdaglys i – det blev en skøn fødselsdag i de mest fantastiske omgivelser, og jeg følte mig fejret på behørig vis!!!

  3. Sidste år var jeg ude at rejse 6 måneder. Jeg havde fødselsdag mens jeg var på Bali og blev overrasket af mine veninder med en tur ud at svømme med delfiner. Det var en skøn skøn oplevelse og ikke mindst dag 🙂

  4. Iha, jeg er simpelthen så glad for at læse din blog 🙂 hurra for den!

    Faktisk var min mors fødselsdag for et par uger siden en virkelig dejlig og god oplevelse. Hun blev som altid så taknemlig og glad for gaver, opvartning og middag – det føles bare så skønt at se glæden i andres øjne ved at fejre dem på deres dag 🙂

  5. Mange gange tillykke med de 2 år på bloggen! 🙂 Tak for god inspiration, godt du er tilbage 😉 Jeg krydser fingre for den lækre bog!

  6. “Forleden var det SUND MUMS’ fødselsdag, hurra hurra hurraaaaa….!” 😀
    Wuhu, tillykke!!

    En af mine bedste fødselsdagsoplevelser havde jeg da jeg fyldte 18 år. Da jeg senere på året skulle holde en stor fødselsdag, ville jeg ikke gøre en masse ud af dagen for min egentlige fødselsdag, men jeg spurgte alligevel mine veninder, om det havde lyst til at være med til at feste lidt med mig. Da jeg var sent ude, var der ingen af mine veninder, der kunne, øv 😦 jeg fik lavet en aftale med et par stykker, hvoraf den ene meldte afbud en times tid før vi skulle mødes.. Tog ved godt mod ud til den eneste veninde, der ikke havde planer, og da jeg træder ind ad døren, springer hele venindeflokken frem og råber “SURPRISE!!!!” En stor overraskelse, der kom helt bag på mig! Det varmede meget og vi havde den skønneste aften 😀

  7. Først og fremmest tusind tak for en helt igenne fantastisk mad-blog, det er svært at finde dem efterhånden.

    Min bedste fødselsdagsoplevelse var egentlig ikke på min egen fødselsdag. Min far blev 60 år i sommer, og vi fejrede dagen i sommerhus med morgenmad, høj solskind, den nærmeste familie, en tur på stranden, en frokost på havnen og en havefest med familie og venner om aftenen – der varede til den lyse morgen. Det var en helt igennem fantastisk dag – sommer, sol, strand og nære folk omkring sig – bedre kan det næsten ikke blive.

  8. En af mine bedste fødselsdagsoplevelser, var da jeg var helt lille. Jeg er et ‘sommer barn,’ så jeg skulle ikke I skole på min fødselsdag. Derfor kom jeg med min far på arbejde i stedet, og blev fejret af og gjort en masse spas med, af hans kære håndværker-kollegaer… Det var virkelig sjovt og en meget anderledes måde, at holde fødselsdag på..
    Tillykke med bloggens fødselsdag 🙂

  9. Den bedste fødselsdag i år var klart min mors – som noget nyt have min søster og jeg bestemt os for at ville lave tema fest uden vores mor’s godkendelse.
    Da dagen kom, kom hun hjem til sørøver fest i stor stil. Vi havde lavet piratskibskage i 3D, hatte, autentisk skattejagt med sammelselv sørøverkort og opgaver på hele matriklen. Vores “ferie” hund havde fået frygtingydende drage-krage på – for et monster skulle der da være i jagten!
    Efter endt skattejagt var der sørøver kage, boller og kakao med små piratskibe i..

    Selvom gennemsnits alderen havde sneget sig op omkring de 30 (og måske lidt ekstra) var alle sendt helt tilbage i tiden og nød dagen til fulde.
    Dagen var sådan en succes at min søster og jeg måtte fabrikere en lignende fødselsdag med customized sørøverkort, til en kollega fra arbejdet ugen efter – og jagten var om ikke en større succes, men så en lige så stor succes i 5 års alderen.

  10. En god fødselsdagsoplevelse; jeg frygtede lidt min første fødselsdag som ikke-hjemmeboende. Det der med at vågne op alene, uden at nogen stod ved siden af min seng og vækkede mig med fødselsdagssang, flag og morgenbord, så jeg var lidt trist da jeg gik i seng aftenen inden min fødselsdag, jeg vidste min familie kom i weekenden, men det var jo ikke det samme som at være der på dagen! Næste morgen vågner jeg ved et chok, idet nogen spiller på trompet inde på mit værelse og 10 andre skråler “i dag er det AK’s fødselsdag” – jeg flyttede nemlig på kollegie da jeg fløj fra reden hjemme ved min mor og far, og her stod alle min gang-roomies og sang for mig – bedste overraskelse nogensinde, og vi har nu gjort det til en tradition at gøre sådan for folk, når de har fødselsdag, så hyggeligt 🙂

  11. Tak for en skøn blog 🙂

    Ja rent faktisk så har jeg fødselsdag på søndag, så bogen ville være en dejlig fødselsdagsgave 😉
    Derudover har jeg de sidste to år haft nogle fantastiske fødselsdage. For to år siden blev jeg fejret på Key West af min skønne familie – som november barn var det vildt at have fødselsdag på en strand med palmer, og vi nød en vild solnedgang og lækre drinks. Sidste år boede jeg i London, og havde forberedt mig på min første fødselsdag uden min familie (dem er jeg meget tæt med), men et par dage før min fødselsdag meldte de deres ankomst, og vi havde en helt vidunderlig dag sammen i skønne London. Efter knapt et år hjemmefra, kunne de ikke have valgt en bedre dag at besøge mig på 🙂

    • SÅ HURRA FOR GODE FØDSELSDAGE, men allermest hurra for min søde familie, som altid formår at gøre en fødselsdag til en god dag 😉

  12. Jeg har mange fantastiske fødselsdagsoplevelser, da jeg har en mor og en familie i det hele taget, der vægter den dag højt og altid gør den til noget særligt – uden at der nødvendigvis skal gøres meget ud af det og at det skal koste mange penge. Det handler mere om nærvær, samvær.og.positiv og gensidig opmærksomhed. Det giver minder, der varmer.at tænke på.
    En af de fødselsdage, der dog dukker frem som en af de første er min 18års fødselsdag, hvor min familie på min sommerfødselsdag i hemmelighed havde bestilt bord på restaurant Villa Vest i Lønstrup ved den nordjyske vestkyst. Vi havde hele denne solskinsdag kørt langs vestkysten og endt i lille hyggelige Lønstrup, hvor vi drev rundt på stranden og kiggede i butikker i byen. Da det blev aften kom de så med overraskelsen, at vi skulle spise på denne fine restaurant med skøn beliggenhed helt ud til skrænt ud mod havet. Og der sad vi så og spiste fantastisk mad mens tiden gik i stå og vi havde vaskeægte kvalitetstid fundet i en ellers alt for travl hverdag. Et lykkeligt fødselsdagsminde var født.

  13. Den bedste fødselsdag! Tænker lige nu på mon yngstes 1års, som faldt sammen med den dag min far holdt sin 60års!
    Det var dejligt at være sammen med så mange dejlige mennesker hele dagen! Men det største var at se hvor rørt min far blev da han fik en stor drøm opfyldt og der kom en veteran traktor kørende til ham. Hele selskabet flyttede udenfor og min far lignede et barn juleaften!
    Skøøøn dag!

  14. Tak for en dejlig blog, men en masse lækker inspiration 🙂
    Min bedste fødselsdags oplevelse må helt klart være dengang jeg blev 20 år. Dengang boede jeg hjemme hos min kærestes forældre (sammen med min kæreste self.) Og blev vækket med fødselsdagssang og morgenmad på sengen, det var en tradition vi aldrig selv havde gjort i min egen familie, så det var lidt af en glædelig overraskelse. Det var utrolig rart at blive vækket sådan, nu hvor min egen familie ikke kunne være der, og så alligevel kunne få lidt kærlig opmærksomhed på sin fødselsdag. Og det er selfølgelig noget vi gør hvert år nu som en fast tradition 🙂

  15. TILLYKKE! Og tak for alle de skønne opskrifter i de 2 år!

    Et godt fødselsdags minde var da jeg fik min øjesten, min hund Marley. Jeg fik ham af min bror, som kom med en kasse hjem til mig som en gave. Da jeg åbnede den var der den sødeste hundehvalp jeg nogensinde har set i den! Han er to år snart, og jeg er bare så glad for ham når jeg kommer hjem og han altid er så glad for at se mig.

    Håber at se mange gode ting fra Sund Mums i fremtiden 🙂

  16. En god fødselsdags oplevelse jeg har er dog ikke min egen. Men sidste år på min mors fødselsdag, hvad min far bestilt bord på en restaurant, min mor længe gerne ville have besøgt og uden hun vidste det, havde han bestilt bord og så stod vi alle klar, da de kom – hun blev så glad og overrasket 🙂

  17. Stort tillykke med de 2 år. Jeg har fuldt med siden marts, hvor jeg bl.a. droppede alt gluten, mælk, sukker og gær. Og sikke en fest det er i sig selv.
    Nu skal jeg så fejre min første fødselsdag uden alt det jeg “plejer” (næste lørdag), men ingen sag med masser af inspiration herfra. Så bogen ville være en perfekt fødselsdagsgave!
    Mine bedste fødselsdage foregår altid sammen med de dejligste veninder til god mad, hygge og spas. Hip hip hurraaaa 🙂

  18. Jeg kan huske en fødselsdag da jeg var mindre hvor jeg bare ikke kunne vente til mine gæster kom. Jeg var så spændt at jeg lagde mig i seng og sov med mit fine tøj på. Jeg sov lige indtil jeg blev vækket af min mor, så jeg var godt ør da jeg kom ud af værelset og hele huset var fund af gæster. Så på en måde kom jeg til fødselsdag. Det er bare en af de oplevelser jeg ikke lige glemmer. Men min 18 år som jeg holde med min farmor der blev 70 var også noget helt specielt.

    Det er en super fin blog du har. Rigtig mange lækre opskrifter. Tillykke med de 2 år.

  19. En fødselsdag jeg sent glemmer, var min 24 års fødselsdag.
    Jeg var gravid med mit andet barn, knap 17 uger henne. Jeg var til et 5 km. løb, og løb ind i min bedste tid det år. Lidt småtræt i kroppen satte jeg mig ned og ventede på at min kommende mand (han havde friet 2 dage før, da vi fejrede min fødselsdag) kom i mål. Og lige dér fik jeg den bedste gave -de første spæde spark fra vores lille baby ❤ Og der sad jeg med hormonerne ude af kroppen og tudede foran alle de andre løbere der kom ind 🙂

  20. En særlig god fødselsdag var da jeg blev 24 år og fejrede det på Jumeriah Beach Comber i Dubai med overdådig morgenmads buffet med min kæreste, efterfulgt at shopping, en tur på stranden og drinks i Burj al Arab om aftenen. Vild fødselsdag !

  21. Jeg elsker selvfølgelig mine egne fødselsdage – men at fejre min fars er det hyggeligste! Han inviterer altid hele familien til god hjemmelavet mad. Han er bare skøn! :O)

  22. En god (og den bedste) fødselsdagsoplevelse var bestemt min 1 års fødselsdag – en dag jeg aldrig vil glemme og en dag jeg er meget taknemmelig over at kunne fejre!

    Nyd resten af weekenden!

    /Nina

  23. Super dejlig gave, håber jeg vinder.
    Bedste fødselsdagsminde er mine to børns et år fødselsdag

  24. Tak for en skøn blog.

    Jeg holder meget af selv at blive fejret, men jeg elsker når min bonusdatter har fødselsdag. Hun glæder sig i dagevis og at se hendes øjne lyse op når hun bliver vækket med boller og gaver… Ja det er altså det bedste 🙂

  25. De beste fødselsdagsoplevelsene har klart kommet til etter lillepiken kom til verden. Det er noget helt særlig å se når man treffer helt riktig med kaken, gaver og gæster<3

  26. Min bedste fødselsdagsoplevelse var da min søster rejste tværs over landet og overraskede mig. Det var dagens bedste gave.

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

