HJEMMELAVET JULEGAVE: VANILLEESSENS

DSC_0533

Jeg siger det bare lige – det er snart jul. Jeg glæder mig helt vildt. Især efter et besøg i Tivoli, hvis smukke julepynt kunne få selv min far i julestemning før tid. Julen starter egentlig for mig officielt 1. december eller 1. søndag i advent, og jeg vil egentlig ikke lave julerelaterede indlæg før tid, men denne gang bliver jeg nødt til det. For hvis I skal nå at være med på ideen, så kræver det faktisk minimum 6 ugers forberedelsestid. Det er nemlig en idé til en hjemmelavet julegave: Vanilleessens.

Ser I også tit opskrifter, hvor der står “vanilleessens”, men det har man bare ikke lige, så derfor bruger man f.eks. vanillepulver i stedet? Det sker i hvert fald altid for mig. Så nu har jeg lavet hjemmelavet vanilleessens, som jeg også synes kan være en rigtig fin gave at give væk.

Og så har jeg fundet en vinder af Cono-lågkrukkerne fra Kähler, og det blev Matilde, som jeg har sendt en mail. Der kommer forhåbentlig lidt flere konkurrencer op til julen, så følg med og deltag igen næste gang – jeg blev simpelthen så glad for, at I er så mange der har villet deltage.

DSC_0549

Det er virkelig simpelt og lækkert og en fin gave at give væk. Man behøver blot:

Vanillestænger
Vodka
Beholder – flaske, krukke, etc. – gerne i glas

Jeg synes, at forholdet 1 dl vodka pr. 1 vanillestang passer ret fint. Så dette hælder du på et steriliseret glas og sætter et mørkt og let køligt sted i minimum 6 uger. Så trækker vanillens smag ud i hele væsken og bliver til en dejlig vanilleessens, som kan bruges i alskens bagværk. Jeg har en del stående i skabet, som jeg både skal forære væk og beholde lidt selv.

Har I gode ideer til hjemmelavede julegaver?

8 thoughts on “HJEMMELAVET JULEGAVE: VANILLEESSENS

  1. Vist en god undskyldning at der skal en flaske vodka i indkøbskurven næste gang vi er i det tyske 🙂

    For mit vedkommende er det julestjerner flettet i forskellige størrelse og farver som bliver samlet til en stor juleuro, som er hjemmelavet jule-værtindegaver. Men de bliver kun lavet på bestilling fra venner samt familie 🙂

  2. Mmm, det minder jo nærmest om Galliano! Det må være über-lækkert i drinks! Jeg har brugt min hjemmelavede æblesirup http://frukofoedskoekken.dk/aeblesirup-2-0/?preview=true&preview_id=842&preview_nonce=50be329f97&post_format=standard til værtindegaver og kunne også godt finde på at bruge den som hjemmelavet julegave. Jeg hælder den over et glas med smukke nødder – så ser det rigtig fint ud, og man får æblesyltede nødder, som smager dejligt på yoghurt eller til ost.

    • Det er jo lige det! Man kan både bruge det i drinks, bagværk, madlavning…
      Det lyder som en virkelig lækker ide til at give væk – eller beholde selv 😉

      Mange hilsner Benedikte

  3. Hej!
    Jeg vil til at lave vanilleessens nu, men når jeg søger på nettet står der mange steder, at man skal bruge vanillestænger uden korn. Hvad har du gjort?

    • Hej Emma,
      Jeg har brugt dem med korn i – blot skåret dem over på langs og så tilsat vodka. 🙂
      God fornøjelse!
      Mange hilsner Benedikte

  4. Hej! Står lige præcis og mangler sådan nogle flotte glas som du har på billedet! Hvor er de fra?? 🙂

    • Hej Emma,
      Undskyld det sene svar! De glas er lidt forskellige steder fra, men jeg mener, at det er Søstrene Grene, at jeg fandt nogle i, og så en lokal isenkræmmer og vist også Ikea. 🙂
      Mange decemberhilsner fra Benedikte

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

