GLUTENFRI CREPES MED KOKOSFLØDESKUM OG HONNINGGLASEREDE BANANER MED GURKEMEJE

DSC_0498

Undskyld for stilheden her, men tiden går stærkt, når der bliver læst til eksamen og arbejdet og julehygget og trænet og alt det andet i denne tid. Jeg har fundet en vinder af den glutenfri pakke fra Semper, og det blev Christina Melchior, som jeg har skrevet en mail til. Jeg har desværre ikke flere konkurrencer oppe i ærmet lige umiddelbart i denne omgang, men jeg håber, at I har været glade for at deltage og har været tilfredse med udvalget af præmier!

Jeg eksperimenterede for lidt tid siden med en opskrift, som endte med at tage lidt overhånd. Først ville jeg bare gerne For jeg får altid tykke bananpandekager, som jo er dejlige, men nogle gange har man bare bruge for en tynd pandekage. Kender I det? Så ville jeg gerne udnytte, at jeg kun skulle bruge den tynde del af kokosmælken i selve crepes-opskriften, så derfor lavede jeg kokosflødeskum af det. Og da jeg gerne ville lave noget tilbehør, og jeg alligevel var i gang med lidt asiatisk inspiration i forhold til kokosmælk, så prøvede jeg at genskabe noget, som jeg smagte i Thailand – nemlig stegte bananer med gurkemeje. Mega succes. Man skal bestemt give gurkemeje en chance i desserter – det kan nemlig smage dejligt sødt, når man kombinerer det med de rette ingredienser, og så har det en smuk farve.

HUSK: For at lave kokosflødeskum, skal man være opmærksom på, at dåsen med kokosmælk skal stå i køleskab 3-4 timer inden brug.

DSC_0512

Glutenfri- og mælkefri crepes
Mængde:

Tynd del af kokosmælk fra dåse (ca. 1,5-2 dl)
2 dl mælk – fx ris-, havre- el. mandelmælk + evt. vand til at fortynde
3 dl glutenfrit “fint” melmix* 
4 spsk kokosolie, smeltet
1/4 tsk havsalt
3 æg
2 spsk honning
1 tsk vanillepulver

* Du kan købe færdige melmix – eller du her prøve at blande dit eget til denne opskrift, fx 1,5 dl boghvede, 1 dl rismel og 1/2 dl mandelmel el. kokosmel. 

Bland alle ingredienser, og omrør grundigt. Det skal være en tynd masse, men heller ikke vandig. Du kan prøve at stege en enkelt først for at se, om konsistensen er god nok. Tilføj lidt mel, hvis den er for tynd – tilføj lidt vand, hvis den er for tyk. Steg(jeg brugte kokosolie) på pande af passende størrelse én af gangen i et par minutter på hver side ved mellem varme.

Kokosflødeskum

1 dåse kokosmælk
Evt. 1/2-1 tsk vanillepulver eller vanilleessens

OBS: Gør dette som det sidste led i madlavningen, og sæt gerne den skål, som du vil piske i, på køl i 1/2-1 time inden, så skummet ikke “smelter” så let.

Stil kokosmælken på køl på hovedet i min. 3-4 timer. Vend den om, åbn den, og hæld den tynde del fra til crepes. Pisk den tykke del med elpisker til tykt skum, sød evt. med vanille til sidst i piskningen.

Honningglaserede bananer med gurkemeje

1 banan
1/2 spsk honning
1/4 tsk gurkemeje

Skær bananen på den måde, som du ønsker – fx i små skiver, på langs, etc. Varm honningen kortvarigt i en pande, rør gurkemejen i, og vend bananen i massen. Lad det stå ved lavere varme og vend et par gange.

Saml det hele ved servering og pynt fx med hakkede pistacienødder.

3 thoughts on “GLUTENFRI CREPES MED KOKOSFLØDESKUM OG HONNINGGLASEREDE BANANER MED GURKEMEJE

  1. Gud, hvor ser det bare lækkert ud!

    De eneste pandekager jeg har fået siden jeg fandt ud af gluten og min mave ikke var gode venner, det er de klassiske tykke protein/banan pandekager i forskellige variationer. Jeg har savlet over crepes i snart to år nu og så kommer du lige med en luksusudgave af slagsen med lækre billeder og tilbehør her på bloggen 😀 Dem må jeg lave som dessert mellem jul og nytår!

    Kh Anna
    thewonderwomanwannabe.blogspot.com

    • Hej Anna,
      Åh, det var lige præcis samme følelse, som jeg selv havde! Jeg manglede bare et alternativ til de tykke bananpandekager – hvor er jeg glad for, at det også kommer andre til gode!! 😉

      Mange hilsner Benedikte

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

