MULLED WINE OG GLÆDELIG JUL

DSC_0885

Kære læsere. Glædelig jul! Jeg håber, at I har haft en dejlig juleaften og får nogle skønne juledage. Jeg sidder i Østrig på skiferie og får koblet helt af. Jeg ville lige stikke hovedet ind forbi bloggen for at give jer en lille opskrift på en lækker juledrik, som jeg har prøvet at lave. Det er mulled wine, som er en typisk engelsk drik. Det kan også laves som mulled cider, for en version uden rødvin, eller mulled apple juice, for en version uden alkohol. Det ligger jo meget tæt op af vores gløgg og det tyske glühwein, men jeg synes, at denne version har en specielt god smag af appelsin, der er ikke så meget sukker i, og så tager den ikke mere end 10-15 min. og nem at lave.

Mulled wine
Mængde: 1 flaske vin – et glas til 3-4 pers.

1 spsk honning
2-2,5 dl vand(afhængig af pandestørrelse – mere, hvis den er større)
5 kardekommefrø, knust
1 kanelstang – evt. 1 tsk stødt kanel
5 hele nelliker
3 skiver appelsin (med skal)
3-4 cm frisk ingefær, skrællet og groft hakket

1 flaske rødvin
2 stjerneanis

Put alle ingredienser undtagen rødvin og stjerneanis i en sauterepande. Bring det i kog, og lad det derefter simre ved mellemvarme i 5-10 min., indtil vandet næsten er fordampet(læg ikke låg på). Det må ikke fordampe helt, så krydderierne brænder fast. Tilsæt rødvin og stjerneanis, og lad det hele varme igennem ved lav varme i 5-10 min. Server varm – du kan evt. si drikken, så du får krydderierne sorteret fra. Du kan pynte med appelsinskiver, tranebær eller lignende.

Tip: For at få mere gløgg-følelse, kan du tilsætte rosiner. Drikken kan også drikkes kold.  Tilsæt evt. mere honning, hvis den er for bitter for dig – eller vælg en mere sød og frugtig rødvin. Du kan erstatte rødvin med andre typer drikkelse – hvidvin, cider, æblemost og lignende.

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

