KOKOSFLØDESKUM MED CHOKOLADE

DSC_0163

Jeg tilhører den gruppe af mennesker, der har aldrig har brudt sig om flødeskum. Det indrømmer jeg gerne blankt, og det tidspunkt, hvor jeg har sat størst pris på det, har været som yngre på skiferie i Østrig eller Schweiz, når man fik det serveret på toppen af en kop “heiße Shokolade” oppe på en snedækket bjergside. Efterfølgende rørt godt ud i den varme drik, vel at mærke. Så lagkager, flødeskumskager og lignende har holdt sig langt væk fra mig igennem alle disse år – eller måske nok nærmere omvendt. Men nu har jeg fundet ud af noget, som har fået mig til virkelig at kunne lide det. Som i virkelig. Dog er det ikke den traditionelle flødeskum lavet på komælksfløde – men derimod på kokosmælk. Har I hørt om det før eller set det andre steder? Jeg så det nævnt et par steder og tænkte, at det måtte jeg da give en chance. Og det gjorde jeg så første gang her, hvor jeg lavede glutenfri crepes med blandt andet kokosflødeskum som tilbehør. Det smagte helt enormt godt og på en eller anden måde helt anderledes, men stadig med samme følelse som “normal” flødeskum.

Man skal forberede sig en smule på at ville lave det, for det kræver, at dåsen med kokosmælk sættes i køleskab 3-4 timer før brug. Og så bruger man kun den tykke del af kokosmælken, så brug gerne den tynde del til andre formål – eksempelvis i en smoothie, gluten- og mælkefri crepes, en kageopskrift eller varm chokolade. Denne her gang er opskriften med chokolade og kakao, men dette kan sagtens undlades.

Kokosflødeskum med chokolade
Mængde: 1 dåse(= halvdelen, da det kun er den tykke del, der bruges)
Tid: 5 min., men husk at sætte dåsen på køl 3-4 timer før brug.

1 dåse kokosmælk – ikke fedtfattig

Følgende kan udelades, men jeg synes personligt, at det kan blive lidt tungt i helt ren kokos-form:
1 tsk vanillepulver

1 tsk honning, et nip stevia, lidt kokospalmesukker, rørsukker el. almindelig sukker
1 spsk kakao
Mørk chokolade, lavet til “spåner”/krøller eller lignende

Sæt dåsen med kokosmælk i køleskab 3-4 timer før brug. Åbn den, skrab den tykke del ud og hæld den tynde del fra og gem til andre formål.
Pisk den tykke del med elpisker i et par minutter, så den bliver mere luftig og stiv. Tilsæt vanillepulver, sødemiddel og kakao, og pisk færdig i et par minutter mere, så den bliver så luftig så mulig.
Hvis du vil have ekstra chokolade i, kan du lave chokoladespåner/-krøller ved at føre en kniv langs overfladen på tværs af bagsiden af en plade chokolade(forstår I, hvad jeg mener?) og trække den ind mod dig selv. Det er for at få tyndere stykker, end hvis man bare hakker. Hak dem en smule mindre, og vend dem i kokosflødeskummet. Server med det samme på pandekager, kage, varm chokolade eller lignende.

Lav den så tæt på servering som mulig, da den hurtigt falder sammen. Og den smelter også let på varme retter. Sæt den gerne i køleskab i et kort tidsrum lige efter forberedelse og frem til servering, hvis nødvendigt. Og nyd en sundere flødeskum uden laktose eller komælk og eventuelt også uden sukker, for det kan man nemlig sagtens undlade at putte i.

4 thoughts on “KOKOSFLØDESKUM MED CHOKOLADE

  1. Ej, hvor sjovt. jeg HADER også flødeskum og folk forstår det aldrig! de ser det som enormt lækkert og jeg vil bare gerne være fri 😉

    Men kokos er tilgengæld højt på min ønskeliste af lækkerier, så jeg kunne sagtens fristes til at prøve din dessert her af engang til noget weekend hygge! Det ser super godt ud 😀

    Anna – http://thewonderwomanwannabe.blogspot.com

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

