BANANMÜESLI OG STORE NYHEDER

Jeg er ked af den stilhed, der desværre hersker lidt for meget her. Men nogle gange går det bare lidt stærkt uden tilstrækkeligt med timer i døgnet. Det er jeg sikker på, at jeg ikke er den eneste, der kender til. Studiet kræver en del opmærksomhed, og så er der sket noget stort siden sidst, som også har været skyld i størstedelen af stilheden. Ikke mange af jer ved, at jeg dyrker gymnastik og dans, og det er ikke sikkert, at I kender til følgende – men jeg er kommet på et slags gymnastikhold, der skal rejse rundt i et års tid fra sommer af. Det hedder DGIs Verdenshold. Og helt fair, hvis man ikke har hørt om det – men jeg synes blot lige, at jeg ville dele nyheden med jer. Det er en stor ting for mig, og det betyder i hvert fald, at der nok ikke lige bliver så meget af den “normale” blogging fra sommer af og et års tid frem. Men jeg håber, at I kan leve med det, for som sagt er det ret stort for mig.

DSC_0041

Nå, nok snak om det. Jeg har tre gange i træk lavet denne opskrift på bananmüesli, så snart krukken er blevet tom. Og lige nu er den faktisk tæt på at være tømt igen, så måske jeg skal en tur i køkkenet og have sørget for noget mere. Jeg fik ideen, da jeg havde lidt for mange (for) modne bananer liggende. Overmodne bananer tjener mange praktiske formål. De er fremragende til at søde og give smag til masser af lækre ting – man kan for eksempel gøre nogen af følgende ting med dem: Lave banankage, –pandekager eller vafler. Fryse dem ned i mindre stykker og bruge dem i smoothie og is. Eller lave bananmüesli. Det er både godt i forhold til madspild, for sundheden og også for budgettet, for størstedelen af opskriften er havregryn, som de fleste jo ved er obligatorisk og primær spise i enhver studerendes køkken. Nok på højde med ris(for os, der ikke spiser spaghetti) og hakkede tomater samt andet godt på dåse. Men i hvert fald kan bananmüeslien sagtens varieres i både indhold og smag. Denne version er min foreløbige favorit, og opskriften er til en ordentlig omgang – så har man jo også til længere tid…

Bananmüesli
Mængde: To bradepander

4 meget modne bananer
3 spsk olie, f.eks. solsikke
3 spsk flydende honning, sirup eller lignende – kan udelades, men tilføj ekstra olie og/eller banan eller lidt vand
400 g havregryn
100 g græskarkerner
100 g solsikkerkerner
50 g sesamfrø
100 g mandler, hakkede
1 tsk vanillepulver eller vanilleessens
1 tsk kanel
1/2 tsk kardemomme
1/2 tsk stødt ingefær

Forvarm ovnen til 200°C. Mos bananer i en lille skål for sig og bland med olie og honning. Smelt evt. honningen, hvis den ikke er flydende. I en stor skål blander du alle de øvrige ingredienser, og derefter tilsætter du den våde masse, og blander det hele godt sammen, til det er godt fordelt. Fordel på bageplader med bagepapir og bag 15-20 minutter, hvor du vender müeslien et par gange undervejs og måske bytter pladerne rundt(alt efter indstilling). Vær opmærksom på, at den ikke brænder på. Lad den køle helt af(men husk lige at nippe lidt til den, mens den er lun) og opbevar i lufttæt i krukke eller lignende. Og nyd den for eksempel på skyr eller yoghurt med lidt valnødder, rosiner og grape eller overhældt med mandelmælk og toppet med æble.

24 thoughts on “BANANMÜESLI OG STORE NYHEDER

  1. Kæmpe tillykke med udtagelsen. Manglende blogging er tilgivet herfra. Rigtig god rejse 🙂

    Hilsen en der tidligere har lavet gymnastik med Maj og Mads og har gået på højskole med Anne Marie 🙂

  2. Hej Benedicte – jeg har lige lavet din müsli, mums. Derudover vil jeg bare lige sige, at det er så velfortjent; jeg heppede på dig. Stort tillykke. Men glem ikke ‘den sunde mums’. Knus Caddy

  3. Hej Benedicte!

    Nøj, hvor ser den müsli bare rigtig lækker ud.

    Og så skal du i hvert fald også have et kæmpe tillykke med din udtagelse til verdensholdet. Det er jo helt vildt fantastisk. Jeg er selv gymnast- dog bare på et aspiranthold indtilvidere, men jeg ved, hvad verdensholdet er. Det må simpelthen være så fedt at være blevet udtaget. I hvert fald må du have held og lykke med det – håber det bliver en vanvittig god oplevelse!

    Kh. Betina

  4. Det lyder da super spændende, stort tillykke 🙂

    Det kunne være jeg skulle prøve at lave denne lækre müesli, tror det er lige noget for mig 🙂

  5. Kæmpe tillykke!! Jeg er selv gymnast og har været det hele livet, og har venner der har været afsted, så jeg ved hvor kæmpestort et eventyr du skal ud på! Personligt håber jeg da du vil lade os vide lidt om dine oplevelser undervejs. Igen tillykke 🙂

    • Tusind, tusind tak! 🙂 Det er også lidt vildt og stadig lidt uforståeligt, men ja et eventyr bliver det helt sikkert 🙂 I skal nok få en opdatering eller mange 😉 Hilsen Benedikte

  6. Kæmpe stort tillykke med verdensholds-pladsen, det bliver uden tvivl en hamrende fed oplevelse! Har haft mange venner af sted og nøj, hvor der venter fede oplevelser. Enjoy,

  7. Sejt med verdensholdet. Jeg har set dem en del gange de er så dygtige. Ved du hvor lang tid, mueslien kan holde sig. Jeg tænker mest på at der jo er banan i.

    • Tusind tak! Så må du jo se dem/os igen til næste år 😉
      Jeg har den selv stående 1-2 uger. Det er jo blevet bagt, så det hjælper lidt på det, men ellers må prøve sig frem med lugt, osv. 🙂

  8. Nej hvor er det fedt og en fantastisk nyhed! Mange gange tillykke med det!
    Jeg går på efterskole, og min gymnastik træner og k-holds lærer var Verdenshold gymnast sidste år.
    Knus

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

