GULERODSKAGE MED KOKOS OG TRANEBÆR

DSC_0018

Jeg forbinder gulerodskage med køligere tider, hvor de varme krydderier sniger sig ind i madlavningen. Med en kop varm the, et tæppe, en film og måske lidt regnvejr på ruderne vil denne være en perfekt søndagsmakker. Denne her er en mere massiv én af slagsen, der er glutenfri og fyldt med smag. Opskriften er glutenfri og er kun lavet med mandel- og kokosmel og er også mælkefri – og jeg har den fra min mor. Jeg har tidligere lagt en anden opskrift op på en gulerodskage, som man også kan kigge lidt på her. Og så hvis I mangler inspiration til flere opskrifter, så synes jeg også, at I skal tage et kig forbi dk-kogebogen.dk(affiliate).

Gulerodskage med kokos og tranebær
Mængde: En springform, ca. 22 cm

5 æg
165 g brun farin
1 tsk vanillepulver eller vanilleessens
450 g mandelmel eller kværnede mandler
450g gulerødder, skrællede og revne
1/2 dl olie
1 tsk kanel
1 tsk stødt ingefær
1 tsk bagepulver
75 g kokosmel
80 g tørrede tranebær

Æg, brun farin og vanilleessens piskes sammen – med elpisker – til sukkeret er opløst(hvis man bruger vanillepulver i stedet for essens, så tilsæt det først i næste trin). Resten af ingredienserne blandes i en skål for sig og herefter røres æggemassen i. Hæld dejen i en springform foret med bagepapir. Kagen bages ved 160 grader i almindelig ovn i ca. 45 min. Brug et grillspyd eller lignende til at tjekke, om kagen er gennembagt og slipper. Kagen skal afkøles godt og sættes i køleskaner i et par timer, så den får lov at sætte sig.

2 thoughts on “GULERODSKAGE MED KOKOS OG TRANEBÆR

  1. DEN gulerodskage ser og lyder rigtig lækker! Gulerodskage står mit hjerte meget nært, hvis der ikke er rosiner i, men elsker selv trænebær og synes det er et rigtig godt alternativ 🙂 Må prøves!

    • Tak! Det er den helt sikkert også. 🙂 ja, det synes jeg bestemt, at du skal prøve så! 🙂

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

