BAGT HAVREGRØD

_DSC0113

Selvom jeg egentlig længe, inden jeg var ude at rejse, tænkte på, at jeg da bare en dag skulle lave bagt havregrød, så har jeg af en eller anden grund bare ikke lige fået gjort det. Men da min værtsmor i Kentucky i USA en dag havde lavet bagt havregrød til morgenmad, så blev jeg glædeligt overrasket og kom i tanke om, at jeg selv ville prøve at lave det. Ved den værtsfamilie havde de høns og et par grise gående i haven, så med alle de æg, de kunne samle ind, var hun nødt til at være kreativ for at få sine tre børn til at spise æg på så varierede måder som muligt. Og der var den bagte havregrød et rigtig godt eksempel.

Da min mor i påsken lavede en lækker, frisk juice med appelsin, æble, lime og ingefær, så tænkte jeg på mest kreative vis, hvordan jeg kunne udnytte “affaldet” fra juicen, og jeg kom straks i tanke om denne morgenmadsret. Jeg har altså brugt juicepulp i denne omgang, som man jo kan bruge i mange forskellige udgaver, men jeg vil bestemt foreslå, at man også kan bruge andet frugt som æbler, pærer, bær, etc. eller grøntsager som gulerødder eller squash. Det giver god fylde og smager dejligt.

_DSC0083Herunder har jeg skrevet en basisopskrift for, hvordan jeg lavede den, og i parentes står der, hvad jeg specifikt brugte. Man kan vælge at lave et låg med nødder, kerner, osv., eller man kan blande det sammen som fyld med de andre ingredienser til en stor blanding.

Bagt havregrød med genbrug af juicerester
Mængde: 4-5 pers.(et større ovnfast fad)

Tørre ingredienser:
5 dl havregryn
1 tsk bagepulver
Krydderier(1 tsk kanel, 1 tsk kardemomme, 1 tsk vanillepulver og 1/2 tsk ingefær)
Et nip salt

Våde ingredienser:
2 æg
1/2 L mælk(laktosefri)

Fyld:
3 spsk honning, smeltet
2 spsk kokosolie, smeltet + ekstra til at smøre fad
Juicepulp(æble, appelsin, lime og ingefær – ift. mængde blev der lavet juice nok til tre glas)
1 dl nødder(hasselnødder)
1 dl kerner/frø(1/2 dl græskarkerner + 1/2 dl sesamfrø)
1/2 dl kokosrasp
1/2 dl rosiner

Forvarm ovnen til 180°C, og smør et ovnfast fad med kokosolie. Kombiner henholdsvis de tørre og de våde ingredienser. Smelt kokosolie og honning sammen, og bland det godt sammen med de øvrige ingredienser til fyldet. Kombiner de tørre ingredienser med fyldet, og kom det hele i det smurte fad. Overhæld med de våde ingredienser, så det hele er dækket, og bag 30 min.

Server, som det traditionelt skal serveres, i en skål med lidt mælk, fx mandelmælk, og pynt med frugt.

_DSC0139

4 thoughts on “BAGT HAVREGRØD

  1. Årh, bagt havregrød er SÅ lækkert! Det er virkelig en luksus med kage til morgenmad! Min plejer dog at se en del mere kedelig ud end din festlige omgang her, så jeg napper da din opskrift til næste gang min morgen skal forkæles lidt 🙂

    • Det er nemlig bare helt vildt lækkert! Hvem kan ikke lide “dessert” til morgenmad? Det synes jeg bestemt, at du skal gøre!
      Mange hilsner Benedikte

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

