BIRCHER MUESLI

DSC_0245

For tiden er begrebet “overnight oats” at finde over det hele på instagram og madblogs, men inden al den hype, smagte jeg det første gang på skiferie i Schweiz, da jeg var mindre. Den originale køleskabsgrød stammer fra omkring år 1900 fra den schweiziske læge Maximillian Bircher-Brenner og kaldes “Bircher muesli”. Det serveres skam stadig til morgenmad de fleste steder, hvor jeg har været i Schweiz og Tyskland og med rette – for det er jo enormt lækkert. Genialt koncept, der gør sig selv lækkert, mens du sover. Fra den første gang, jeg smagte det, forbandt jeg det med morgenmad på skiferie, for jeg vidste da ikke mere om, hvordan man lavede det. Konsistens og smag var bare i top. Men sidenhen har jeg jo glædeligt fundet ud af, hvor ganske nemt det er at lave, og hvor mange forskellige kombinationer, man kan kreere. Denne er opskrift er blot et forslag til sammensætning af ingredienser, for man kaster det egentlig bare sammen i en lufttæt beholder, og lader magien ske af sig selv.

Du kan jo overveje, om du skal gøre dig selv en mandagstjeneste ved at forberede bircher mueslien denne søndag aften. Jeg vil meget gerne høre, hvad I kan eksperimentere med derhjemme. Her er i hvert fald lidt inspiration:

Bircher muesli

50 g havregryn – fine eller grove
50 g müesliblanding fra Urtekram med dadler og kokosnød
1,5 dl mælk – laktosefri, mandel, ris, havre, soya, etc.
0,5 dl æblemost
1 spsk chiafrø
1 tsk kanel
1 tsk vanillepulver
Nip salt

2 spsk yoghurt – græsk yoghurt, skyr, soyayoghurt el. lign.
Evt. ekstra mælk

Bland alle ingredienser sammen, kom det i en lukket beholder, og lad den stå natten over i køleskabet. Om morgenen blander du bircher mueslien op med yoghurt. Hvis du ønsker en tyndere konsistens, kan du også blande op med mælk. Server med hakkede nødder og frisk frugt eller bær såsom pistacienødder og rød grapefrugt.

Tip: Du kan tilsætte, hvad du ønsker af tørret eller frisk frugt, nødder, kerner, frø, krydderier. Med eller uden en mysliblanding. Prøv at bruge en anden slags mælk. Undlad æblemost og sød med flydende honning om morgenen i stedet. Næste gang vil jeg prøve at lave en version med hakkede tørrede abrikoser, revet æble, kærnemælk og kardemomme sammen med havregrynene.

DSC_0193

 

Indlægget indeholder affiliate-links. 

 

2 thoughts on “BIRCHER MUESLI

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord

