SUKKERFRI VEGANSK IS MED JORDBÆR OG KOKOS

Jeg er lidt i tvivl om, hvad man skal kalde denne form for is, når man går ud fra dens konsistens. Om det bare er is, om det er iscreme, eller om vi lidt mere er ovre i softice. Uden en softicemaskine. Men i hvert fald er det is lavet på ismaskine. Og den er både laktosefri, æggefri og sukkerfri. Der er ikke så mange ingredienser i, men det kræver en rimelig god ismaskine, da der ikke er de gængse fløde/æg/sukker-ingredienser i, så der behøves en rimelig god fryseevne. Men den er rigtig nem og sund og smager skønt.

JORDBÆRKOKOSIS – ca. 4 personer

  • 7 dl kokosmælk(ca. 2 dåser af almindelig størrelse)
  • 5 dl jordbær
  • 1,5-2 tsk vanillepulver
  • En knivspids stevia – hvis du ikke bryder dig om smagen af stevia, så prøv i stedet med enten 4 (medjool) dadler eller 2 spsk agavesirup
  • Pynt: Du kan selv frit vælge, men nogle eksempler kunne være friske jordbær, kokos, nødder, måske noget tørret frugt, hakket chokolade, cacao nibs…

Blend alle ingredienserne(undtagen eventuel pynt). Hvis du har lidt overskud af tid, så sæt gerne denne masse på køl – det er kun godt for selve fryseprocessen. Frys som foreskrevet i din ismaskines vejledning. Hvis du ikke har en ismaskine, kan du prøve antimaskine-tricket, hvor massen sættes i fryser og røres helt igennem hvert 20.-30. minut, til den rette konsistens opnås(ca. 2 timer.. Måske) – jeg har ikke selv prøvet det med denne opskrift. Men forsøg da endelig gerne. Med ismaskine får isen en meget cremet konsistens. Du kan eventuelt sætte den færdige is lidt i fryser, så den bliver lidt mere fast. Men ellers anret og nyd en sund, lækker, “allergivenlig” og vegansk jordbærkokosis.

13 thoughts on “SUKKERFRI VEGANSK IS MED JORDBÆR OG KOKOS

  1. Nøj jeg glæder mig til at smage den dessert!! 🙂 Tak for en meget indbydende opskrift og billeder 🙂
    Du er velkommen ovre på min nye blog hvis du har lyst.

    • Tusind tak, og det er jeg glad for, at du gør! Jeg har været forbi flere gange, og det ser godt og spændende ud 🙂
      Mange hilsner Benedikte

  2. Et super alternativ til flødeis 🙂 Jeg glæder mig helt til at gå i gang. Jeg tror også kokos/banan kombi vil sidde lige i skabet 😀 uhhh og med chokolade stykker eller ananas! Ok jeg er afsløret som en være is-elsker 😉
    /Camilla

    • Et rigtig fint alternativ 🙂 uha ja, det kan jeg godt høre på dig, at du er…… Men det er jeg også selv, så alt forladt 😉

  3. Pingback: Lækker is – uden mælk og sukker | C fashion

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord