MANDEL-DADDELKAGE

Min første opskrift, som jeg vil dele med jer, bliver på min yndlingskage. Nogle af jer kender den måske, men den er bare genial. Og så er den sund, og der er intet i, som jeg ikke kan tåle. Den smager himmelsk, og det er svært at begrænse indtaget af noget så lækkert. Opskriften fandt jeg første gang i bogen Køkkenrevolution på høje hæle Oscar Umahro Cadogan, en mand efter mit madhjerte. Den er nem og tilgængelig og kræver blot en god foodprocessor.

400 g dadler(udstenede)
200 g mandler
5-6 spsk jomfrukokos- eller rapsolie
Fintrevet skal og friskpresset saft af 1 økologisk appelsin
1 tsk vanillepulver eller 1/2 stang finthakket vanille
2 tsk stødt kanel
En meget lille knivspids hhv. hav- eller stensalt og friskkværnet sort peber
6 mellemstore økologiske æg

Kør først mandlerne til groft mel i en foodprocessor. Tilføj derefter dadler, olie, appelsinsaft og -skal, vanille, kanel, salt og peber og lad dette køre i foodprocessoren i et par minutter, til det er en jævn masse. Tilsæt æggene ét efter ét, mens foodprocessoren kører. Kom dejen i en smurt bradepande, tærteform eller lignende, og bag kagen ca. 45 minutter 160°C(varmluft), men kig lige til den det sidste stykke tid. Lad den køle lidt inden servering.

Holder sig måske en lille uge i køleskabet, hvis den står helt lufttæt.

9 thoughts on “MANDEL-DADDELKAGE

  1. Pingback: MANDEL-DADDEL-CHOKOLADE-BANANKAGE « SUND MUMS

  2. Pingback: FØDSELSDAGSKAGE « SUND MUMS

    • Hmm, jeg må sige, at det tror jeg desværre ikke helt. Ikke med det samme resultat i hvert fald. Tingene skal jo hakkes og blandes så fint.. Vil i hvert fald ikke påstå at jeg har prøvet uden 😉

    • Det vil jeg bestemt tro 🙂 den vil nok blive en smule anderledes, da det meste mandelmel jo er af “smuttede” mandler, og det er denne her opskrift ikke 🙂 men vil bestemt tro, at man kan!

  3. Jeg har lavet kagen flere gange med min blender – så det kan godt lade sig gøre – man skal bare have lidt tålmodighed :), men så bliver ingredienserne også fint blendet og blandet sammen, så dejen kan fyldes i tærteform og så har man den skønneste kage efter ca. 45 min.. 🙂

    • Hej Marianne. Tusind tak for din kommentar, super dejligt at vide, at det sagtens kan lade sig gøre, og at det stadig bliver rigtig godt 🙂 jeg håber, at det er okay, at jeg skriver tippet ind i indlægget, så andre kan være opmærksom på det samme? 🙂
      Mange hilsner Benedikte

  4. Fantastisk kage – jeg satte også 100 gram reven 70% mørk chokolade og 2 spiseskefuld kokosmel, serverede den med blåbær, flødeskum blandet med græsk yougurt og vanillesukker – mums 🙂 :grinning:

Skriv gerne en kommentar, en hilsen eller et par kloge ord